apple-icon-114x114
آزمون-یوس-چیست؟

آزمون یوس چیست؟

همانطور که میدانید آزمون یوس همان آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی ترکیه و برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مانند باشکنت آنکارا برای داوطلبین خارجی  است.

داوطلبینی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی و سایر رشته‌ها یا رشته‌های پزشکی و دنداپزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه را دارند، می‌توانند با کسب نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه دولتی مورد نظر اقدام کنند.

اکثر دانشگاه‌های دولتی معتبر ترکیه خود اقدام به طراحی و برگزار امتحان یوس مختص خود می‌کنند. عموما دانشگاه‌های دولتی ترکیه این آزمون را هر سال، یک نوبت برگزار می‌کنند.

توجه داشته باشید پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری پروسه‌ای جداگانه دارد و ارتباطی به این آزمون ندارد!

مرکز مهاجرتی هما سعی دارد در این نوشته به بررسی کامل چگونگی آزمون یوس بپردازد، چنانچه علاقمند به این موضوع هستید با ما همراه باشید و اگر سوالات بیشتری داشتید با کارشناسان هما در تماس باشید.

 

تاریخچه آزمون یوس

از سال 2010 آزمون ورودی دانشگاه‌­های ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی، آزمون YOS و SAT بوده ­است. وزارت آموزش ترکیه با انتشار اطلاعیه‌­ای در نوامبر 2021 اعلام کرد.

علاوه بر آزمون یوس، پذیرش دانشجویان بین‌المللی در قالب آزمون یوس مرکزی یا آزمون TR-YOS نیز انجام می‌شود. در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه­‌های ترکیه از طریق آزمون یوس متمرکز اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

 

آزمون-یوس
تاریخچه و اعتبار آزمون یوس

آزمون یوس برای چه رشته‌هایی است؟

قبولی در ازمون YOS امکان تحصیل در رشته­‌هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های فنی مهندسی از جمله معماری، را در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراهم می­‌کند.

لازم به ذکر است که برخی از دانشگاههای هنر در ترکیه برای پذیرفتن دانشجویان از آنان آزمون استعداد نیز به عمل می‌آورند.

 

همچنین اگر قصد تحصیل در رشته‌های نظامی در این کشور را دارید لازم است از سایت دانشگاه مربوطه بازدید کنید و از شرایط خاص آنها برای پذیرش دانشجو مطلع شوید.

نکته: پذیرفته‌شدگان آزمون یوس می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه تحصیل کنند.

 

شرایط شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس نیز مانند دیگر آزمون‌های بین المللی و اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه دارای شرایط و قوانین خاص خود می‌باشد، که هر فردی ملزم به رعایت آن خواهد بود، دقت داشته باشید که آزمون یوس مناسب برای تمامی سنین می‌باشد، اما به شرط آن که قوانینش را رعایت کنند.

1- همراه داشتن پاسپورت برای تمامی افراد الزامی می‌باشد.

2- کپی پاسپورت به هیچ عنوان قابل قبول نمی‌باشد.

3- خارج کردن برگه امتحانی تنها با هماهنگی قبلی امکان پذیر می‌باشد.

4- خروج تمامی افراد بدون هماهنگی از جلسه امتحان تخلف محسوب خواهد شد.

5- همراه داشتن ساعت مچی و خوراکی و کشیدن سیگار ممنوع می‌باشد.

 

شرایط-شرکت-در-آزمون-یوس
شرایط آزمون یوس

شرایط سنی شرکت در آزمون یوس ترکیه

برای شرکت متقاضیان در این آزمون هیچگونه محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است البته گاهی ممکن است از سوی دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی برای قبولی در رشته انتخابی اعمال شود که بهتر از متقاضیان پیش از شرکت در آزمون از آنها آگاهی کسب کنند.

 

مدارک لازم برای شرکت در آزمون yos

متقاضیان برای شرکت در آزمون yos ترکیه باید مدارک لازم را ارائه دهند. از جمله مدارک لازم برای شرکت در آزمون یوس ترکیه میتوان به دارابودن مدرک دیپلم متوسطه و یا گواهی اشتغال به تحصیل در سال سوم دبیرستان، پاسپورت با اعتبار معتبر و عکس اخیرا گرفته شده، اشاره کرد. علاوه بر این، متقاضی باید رسید واریز هزینه آزمون را نیز ارائه دهد.

 

زمان ثبت‌نام آزمون یوس 2023

دانشگاه‌های ترکیه هر کدام به طور مستقل و جداگانه اقدام به برگزاری این آزمون مهم می‌کنند، اما متقاضیان برای ثبت‌نام آزمون یوس در ترکیه باید در ماه بهمن اقدام کنند.

زمان برگزاری این آزمون از اردیبهشت تا تیر ماه هر سال می‌باشد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این آزمون با کمی تأخیر در ماه‌های تیر تا شهریور برگزار می‌شود.

ثبت نام اولیه این آزمون در تاریخ اول مارچ تا 15 ژوئن است و زمان برگزاری آزمون در تاریخ 10 جولای 2021 می‌باشد. به طور کلی نتیجه این آزمون دو هفته بعد در سایت دانشگاه برگزار کننده آزمون ارائه می شود.

 

مدت زمان آزمون YOS برای متقاضیان

مدت زمان برگزاری آزمون یوس معمولا بسته به دانشگاه بین 90 تا 120 دقیقه می‌باشد. توجه داشته باشید که مدیریت زمان در این آزمون‌ها بسیار مهم و دارای اهمیت می‌باشد. چرا که اکثر متقاضیان این آزمون از کمبود وقت ناراحت هستند و نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

برای پاسخ‌دادن به سوالات بهترین روش این است که در ابتدا به سوالاتی که جواب صحیح آن را می‌دانید پاسخ دهید و سوالاتی که در جواب آنها شک و تردید دارید را برای وقت اضافه خود بگذارید.

نکته دیگر این است که سوالات زبانی که در این آزمون از شما می‌شود تاثیر بسیار کمتری دارد و بهتر است تمرکز خود را بر روی این مورد نگذارید.

 

مدت-زمان-آزمون-یوس-برای-متقاضیان
زمان آزمون YOS

دانشگاه‌های برگزارکننده آزمون یوس در ترکیه

آزمون یوس در ترکیه در گذشته به طور سراسری و همزمان در یک روز و ساعت در همه دانشگاه‌های کشور ترکیه برگزار می‌شد.اما در چند سال اخیر بر اساس قوانین جدید هر دانشگاه به طور مستقل و مجزا این آزمون را برگزار می‌کند.

آزمون یوس در برخی از مهمترین دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود که این دانشگاه‌ها عبارت است از:

  • دانشگاه استانبول (Istanbul university)
  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه مارمارا (Marmara University)
  • دانشگاه اژه (Ege University)
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)
  • دانشگاه سلجوق (Selcuk University)
  • دانشگاه قاضی آنتپ (Gaziantep University)
  • دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University)
  • دانشگاه رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan University)
  • دانشگاه مانیسا جلال بایار (Manisa Celal Bayar University)
  • دانشگاه آنادولا (Anadolu University)
  • دانشگاه ارجیس (Erciyes University)
  • دانشگاه ساکاریا (Sakarya University)
  • دانشگاه کوجالی (Kocaeli University)
  • دانشگاه جمهوریت (University of the Republic)

 

نکات مهم در شرایط آزمون YOS

بیشتر دانشگاه‌ها، آزمون YOSرا در همان شهری که در آن هستند، برگزار می‌کنند. با این وجود، برخی از مؤسسات آموزشی ترکیه، شهرها و حتی کشورهای دیگر را انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که پس از شیوع کرونا، بعضی دانشگاه‌ها، به سراغ آزمون آنلاین رفته‌اند. محل برگزاری آزمون یوس در ایران نیز، شهرهای تهران، ارومیه و تبریز است. به طور خلاصه، دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که دسترسی به محل برگزاری امتحان برای متقاضیان، دشوار نباشد.

 

نکات-مهم-در-آزمون-یوس
آزمون YOS

سخن پایانی:

در این رونوشت، شما را با آزمون یوس و نکات مهم پیرامون آن آشنا کردیم. همانگونه که دیدید، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه (YOS)، نیازمند مدارک و یا شرط سنی خاصی نیست.

 

علاوه بر آن شما، می‌توانید از طریق شرکت در آزمون یوس ترکیه، شانس خود را برای چندین دانشگاه هم، امتحان کنید. برای این کار تنها کافی است منابع و کتاب‌های لازم را مطالعه کرده و با فضای آزمون آشنا شوید. چنانچه سوالی درباره آزمون یوس دارید، با مشاورین مرکزمهاجرتی هما تماس حاصل فرمایید یا به صفحه اینستاگرام هما سربزنید.

 

تماس با کارشناسان هما:

02191010246

09921066205

09362552218

09360616519

homaic.com
مرکز مهاجرتی هما

 

تگ ها : yos #آزمون GMAT، پذیرش تحصیلی، ویزای دانشجویی، یزای تحصیلی #آزمون yos #آزمون یوس #آزمون یوس 2023 #آزمون یوس ترکیه #امکان تحصیل درترکیه #بهترین مرکز مهاجرتی در تهران #بورسیه تحصیلی #بورسیه تحصیلی برای ترکیه #بورسیه تحصیلی در ترکیه #تحصیل در ترکیه #ثبت نام آزمون یوس #دانشگاه های کشور ترکیه #زمان آزمون یوس #قوانین دانشگاه های کشور ترکیه #مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در ترکیه #مرکز مهاجرتی #مرکز مهاجرتی هما #مزایای پذیرش تحصیلی ترکیه #معتبرترین مرکز مهاجرتی در کشور #یوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یک =

فهرست مطالب

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی