apple-icon-114x114
معرفی-برترین-دانشگاههای-فرانسه-2023-2024

معرفی برترین دانشگاههای فرانسه 2023-2024

انتخاب برترین دانشگاههای فرانسه برای پذیرش تحصیلی به موارد زیادی بستگی دارد، از جمله رشته تحصیلی، سطح تحصیلات (لیسانس، ماسـتر، یا دکترا)، منطقه جغرافیایی، هزینه‌ها، و استانداردهای تحصیلی. فرانسه دارای بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهانی است که در زمینه‌های مختلف تحصیلی فرصت‌های عالی ارائه می‌دهند.

در فرانسه، 100 دانشگاه و 3500 موسسه آموزشی وجود دارد، که تا سال 2024، حدود 4 دانشگاه این کشور رتبه‌بندی زیر 100 و 16 دانشگاه دیگر رتبه‌بندی زیر 500 جهانی را کسب کرده‌اند. دانشگاه‌های فرانسه به لحاظ اعتبار بسیار بالا، همراه با هزینه‌های مقرون به صرفه و امکانات عالی برای دانشجویان، این کشور را به یکی از  محبوب‌ترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی در جهان تبدیل کرده است.

مرکز مهاجرتی هما، در جدول زیر، لیست برترین دانشگاههای فرانسه را برای شما همراهان عزیز آورده است:

  برترین دانشگاههای فرانسه2023

دانشگاه

2023

QS 2023

ARWU 2022

Paris Sciences et Lettres دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس

47

26

40

دانشگاه سوربن

90

60

43

دانشگاه پاریس-ساکلی

93

69

16

انستیتو پلی تکنیک پاریس

95

48

301-400

دانشگاه پاریس

114

248

78

École des Ponts ParisTech

251-300

دانشگاه اکس مارسی

301-350

490

101-150

دانشگاه بوردو

301-350

521-530

201-300

École Normale Supérieure de Lyon

301-350

111

301-400

در ادامه به معرفی برترین دانشگاههای فرانسه می پردازیم.

دانشگاه PSL پاریس (Paris Sciences et Lettres Research University)،سرآمد برترین دانشگاههای فرانسه

دانشگاه تحقیقاتی پاریس در سال 2010 تاسیس شده و دارای 5 موسسه آموزشی و 9 مرکز علمی و پژوهشی و 10 موسسه علمی وابسته است. این دانشگاه با هدف تبدیل به یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در جهان،بنیان گذاری شد. این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاههای فرانسه، دربرگیرنده همه رشته ها از علوم مهندسی و هنر گرفته تا علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دانشگاه تحقیقاتی پاریس به عنوان یکی از موسسه‌های عضو Ecole Normale Superieure بسیار انتخابی است و فقط 200 دانشجو در هر سال پذیرش می کند.

این دانشگاه ارتباطات محکمی با کارفرمایان و همچنین مشارکت استراتژیک با سایر دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان برقرار نموده است. دانشگاه PSL پاریس محیط مناسب را برای رشد و ترقی افراد در زمینه علوم های مختلف مهندسی هنر و غیره فراهم آورده است. قالب رشته های تحصیلی این دانشگاه به زبان فرانسوی و برخی از آنها به زبان انگلیسی تدریس میشود. برای ورود به دانشگاه پی اس ال پاریس دارا بودن حداقل مدرک زبان فرانسه B برای سایر رشته‌ها و مدرک c1 برای رشته‌های پزشکی ضروری می باشد.

شرایط تحصیل در دانشگاه PSL

دانشگاه PSL فرانسه از دانشگاه های معتبر دولتی این کشور می باشد، که هر ساله دانشجویان زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب می کند دانشجویان ایرانی نیز به دلیل علاقه ای که به کشور فرانسه و شهر زیبای پاریس دارند معمولا psl را در لیست دانشگاه‌های مورد علاقه خود قرار می دهند شرایط تحصیل و اخذ پذیرش از PSL Research University به شرح زیر می باشد:

در ابتدا شما باید مدارک تحصیلی سال‌های قبل آموزشی خود را ترجمه کرده و انگیزه نامه قوی برای این دانشگاه آماده نمایید، سپس ارائه فرم cv و رزومه تحصیلی و ترجمه آن را آماده نمایید. همچنین ارائه پاسپورت هویتی، مدرک زبان فرانسوی در حد نمره B2 و در برخی موارد C1، ارائه نمره آیلتس حداقل 6.5 برای مقاطع ارشد و دکترا، ارائه توصیه نامه معتبر، ضروری است. لازم به ذکر است در این دانشگاه کلیه مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می گردد. طول دوره تحصیل در دانشگاه PSL به شرح زیر می باشد:

مقطع لیسانس: سه سال آموزشی
مقطع فوق لیسانس: دو سال آموزشی
و مقطع دکترا: چهار سال آموزشی می باشد

دانشگاه-سوربن-(Sorbonne-University)،سرآمد-برترین-دانشگاههای-فرانسه
دانشگاه سوربون ،یکی از برترین دانشگاههای فرانسه

دانشگاه سوربن (Sorbonne University)،سرآمد برترین دانشگاههای فرانسه

دانشگاه سوربن در سال 1257 به عنوان کالج سوربن تاسیس شد و کمی بعد با دانشگاه پیر و ماری کوری ادغام و تشکیل دانشگاه بزرگ سوربن را داد. دانشگاه سوربن فرانسه به عنوان موسسه آموزش عالی خصوصی و غیر انتفاعی در منطقه ایل دو فرانس پاریس واقع شده است. دانشگاه سوربن که یکی از برترین دانشگاههای فرانسه، در شهر پاریس است دارای یک شعبه در ابوظبی امارات متحده عربی می باشد.

رشته‌های دانشگاه سوربن فرانسه در مقاطع پیش- کارشناسی (مقطع دیپلم و کاردانی)، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بسیار متنوع است. متقاضیان می توانند در چندین زمینه تحصیلی در رشته‌های دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کنند. دانشگاه سوربن فرانسه از دانشگاه‌های شهر پاریس هر ساله در حدود 45.000 متقاضی ملی و بین المللی را پذیرش می کند.

دانشگاه سوربن از چندین دانشکده تشکیل شده است که شامل: دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشکده پزشکی و دانشکده علوم و مهندسی می شود که هر کدام از این دانشکده‌ها تعداد بسیار زیادی از رشته‌های متنوع و پر متقاضی را در خود جای داده اند. تسلط به زبان فرانسه برای ورود به دانشگاه سوربن بسیار ضروری می باشد. مدرک مورد نیاز برای نشان دادن تسلط به زبان فرانسوی،حداقل B2برای رشته‌های دیگر و C1برای رشته پزشکی می باشد.

شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن

شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن به این صورت است که متقاضیان بین المللی امکان تحصیل در هر سه مقطع دانشگاه را دارند.اکثر دوره‌های تحصیلی در تمامی مقاطع به خصوص مقطع کارشناسی به زبان فرانسوی برگزار می شود. البته در دوره‌های کارشناسی ارشد اکثراً رشته‌ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.برای تحصیل در Sorbonne University دانشجویان بسته به زبان دوره نیازمند ارائه مدرک زبان هستند. تحصیل در این دانشگاه محدودیت سنی برای مرحله پذیرش ندارد.

دانشگاه-اکول-پلی-تکنیک
دانشگاه اکول پلی تکنیک

دانشگاه اکول پلی تکنیک (Ecole Polytechnique)

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فرانسه (École Polytechnique)، که به‌عنوان l’X نیز شناخته می‌شود، یکی از برترین دانشگاههای فرانسه درزمینهٔ علم و فناوری است. طیف وسیعی از برنامه‌های آکادمیک این دانشگاه،شامل برنامه‌های کارشناسی، مهندس پلی‌تکنیک، کارشناسی ارشد و PhD است.

برنامه‌های درسی دانشگاه اکول پلی‌تکنیک که بر روی علوم متمرکز است، شامل ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اقتصاد، علوم کامپیوتر، مکانیک و همچنین موضوعات مختلفی مانند زبان‌های خارجی، ورزش، علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنرها و ادبیات است. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک، شرایط مناسبی برای تحصیل در فرانسه، فراهم می‌کند. موفقیت مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل، با انتخاب دانشگاه‌های مطرح، بیشتر است.

شرایط تحصیل در دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فرانسه

تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک اکول فرانسه عمدتا به زبان فرانسوی می باشد؛ اما امکان تحصیل در برخی از رشته‌ها به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه به زبان فرانسوی حداقل مدرک B2 می باشد. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیز ارائه مدرک معتبر آیلتس یا تافل مورد نیاز است. برای این منظور آیلتس 7 به بالا و یا تافل 90 مورد نیاز است.

دانشگاه-لیون
دانشگاه لیون

تحصیل در دانشگاه لیون  (LUMIERE UNIVERSITY LYON)،یکی از برترین دانشگاههای فرانسه

لیون یکی از شهرهای مهم در فرانسه است که به لحاظ جمعیت در رتبه دوم و از لحاظ کیفیت و استاندارد زندگی همواره جزو سه شهر اول در کشور فرانسه قرار گرفته است. این شهر به لحاظ اقتصاد سطح بالا، آب و هوای مناسب و هزینه‌های معقول برای زندگی دانشجویی شرایط بسیار مناسبی جهت مهاجرت و تحصیل دارد. به دلیل وجود همین دلایل و مقایسه شرایط تحصیل در لیون با پایتخت فرانسه درصد متقاضیان تحصیل در دانشگاه لیون فرانسه در سال های اخیر به شدت بالا رفته است.

دانشگاه لیون فرانسه به عنوان یکی از برترین دانشگاههای فرانسه، یک جامعه آکادمیک متشکل از چند دانشکده و موسسه وابسته است. در واقع اگر بخواهیم آمار دقیق‌تری در اختیار شما عزیزان بگذاریم گروه دانشگاهی لیون؛ یازده دانشکده و بیست و چهار موسسه را به صورت مستقیم تحت پوشش خود دارد. 17 دانشکده دکتری، بیش از 170 آزمایشگاه و لابراتوار و بیش از ده هزار نفر محقق حرفه ای تحت نظارت مستقیم دانشگاه لیون فعالیت می کنند.

این دانشگاه وسیع در حال حاضر بیش از 150.000 دانشجو را در خود جای داده است که بیست هزار نفر آن از دانشجویان بین المللی سرتاسر دنیا هستند. محور اصلی برنامه‌ها و تحقیقات برای تحصیل در لیون بر پایه سه گرایش اصلی؛ بهداشت زیستی و جامعه، علم و مهندسی، شهرسازی و علوم انسانی خواهد بود. دانشکده‌ها طیف وسیعی از عناوین درسی را در مقاطع مختلف ارائه می دهند.

شرایط تحصیل در دانشگاه  لیون فرانسه

اشتراکات بسیاری میان شرایط پذیرش در دانشگاه‌های شهر لیون با تحصیل در فرانسه وجود دارد. این شهر نیز از تمام قوانینی که دولت فرانسه برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های خود وضع کرده، پیروی می‌کند. اگر متقاضی تحصیل در این شهر هستید باید ابتدا نامه پذیرش خود را دریافت کرده و پس از آن مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را آغاز کنید.

دانشگاه‌های لیون به عنوان یکی ازبرترین دانشگاههای فرانسه،نیز مانند سایر مراکز آموزش عالی بین‌المللی تاکید بر ارائه مدرک زبان دارند. در صورتی که از ابتدا در یک برنامه آموزشی انگلیسی زبان ثبت نام کنید می‌توانید تنها با ارائه مدرک زبان انگلیسی وارد دانشگاه شوید اما برای پذیرش در دوره‌های فرانسوی زبان، که تعداد و تنوع آن‌ها به مراتب بیشتر است، نیاز به ارائه مدرک زبان فرانسوی دارید.

همچنین برخی از دانشگاه‌های شهر لیون به دانشجویان خارجی این امکان را می‌دهد که در صورت عدم آشنایی با زبان فرانسوی در همان سال اول شروع به تحصیل خود در دوره‌های آموزش زبان فرانسوی ارائه شده توسط دانشگاه شرکت کنند.

دانشگاه-پاریس-ساکلی-فرانسه
دانشگاه پاریس ساکلی فرانسه

دانشگاه پاریس ساکلی فرانسه

دانشگاه پاریس ساکلی فرانسه در شهر پاریس واقع شده‌است و یکی از برترین دانشگاههای فرانسه برای دانشجویان به شمار میرود. این دانشگاه رتبه ۴ در بین دانشگاه‌های فرانسه و رتبه ۸۶ در بین دانشگاه‌های جهان را در رتبه‌بندی QS کسب کرده‌است. این دانشگاه حدود ۴۸,۰۰۰ دانشجو دارد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری، پسادکتری و دوره‌های تحقیقاتی تحصیل می‌کنند.

زبان رسمی تدریس در دوره‌های کارشناسی اکثرا زبان فرانسوی است، اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسته به گروه مورد نظر زبان فرانسوی یا انگلیسی است. این دانشگاه همچنین یکی از ستون‌های اصلی تحقیقات و پیشرفت تکنولوژی فرانسه محسوب می‌شود. نام این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در فرانسه و همچنین در بین ارزان‌ترین و برترین دانشگاههای فرانسه دیده می‌شود.

این دانشگاه به صورت ابتدایی فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز کرد تا اینکه در اول ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان جانشین دانشگاه پاریس ایکس‌آی-سود (Paris-XI-SUD) معرفی شد و از آن زمان با سرعت چشمگیری خود را در بین برترین دانشگاههای فرانسه و جهان معرفی کرد.

شرایط تحصیل در دانشگاه  ساکلی فرانسه

از شرایط مهم ثبت نام در دانشگاه پاریس ساکلی، که یکی از برترین دانشگاههای فرانسه میباشد، داشتن نمره زبان انگلیسی و یا فرانسه است. ‌متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند حتماً باید به زبان فرانسه مسلط باشند. ‌دانشگاه پاریس ساکلی اصرار دارد که دانشجویان بین المللی برای آموزش در این دانشگاه و ارتباط برقرار کردن با سایر افراد، زبان فرانسه را به خوبی یاد بگیرند. ‌

با توجه به اینکه اکثر دوره‌های کارشناسی دانشگاه پاریس ساکلی به زبان فرانسه تدریس می‌شود، متقاضیان خارجی به سطح B2 یا C1 زبان فرانسه نیاز خواهند داشت. ‌دانشجویان قبل از ثبت نام در دانشگاه موظف هستند که در آزمون‌های مخصوص این دانشگاه شرکت کنند و پس از موفقیت در آن، برای ثبت نام اقدام نمایند.

در دانشگاه پاریس ساکلی 2 نوع مدرک دانشگاهی وجود دارد.

مدارک تحصیلی این دانشگاه به شرح زیر است:

مدرک L۱، L۲، L۳: این مدرک برای مقاطع کارشناسی است که پس اخذ ۱۸۰ واحد درسی، در طول ۶ ترم به دست می‌آید.
مدرک M۱ و M۲: این مدرک برای کارشناسی ارشد است که پس از ۲ سال تحصیل در این مقطع به دست می‌آید.

انستیتوی علم و فناوری پاریس فرانسه،یکی از برترین دانشگاههای فرانسه

پاریستک یا انیستیتوی علم و فناوری پاریس (فرانسوی:ParisTech or Institut des sciences et technologies de Paris):یکی از مجموعه دانشگاه‌های تازه تأسیس پاریس است. این دانشگاه با دارا بودن ۱۱ دانشگاه مهندسی تقریباً تمام رشته‌های مهندسی را شامل می‌شود. این دانشگاه همچنین شامل ۱ دانشکده تجارت است.

شرایط تحصیل در انستیتوی علم و فناوری پاریس فرانسه

دانشجویان در صورت پذیرش، هنگام ورود به فرانسه باید سطح B۱ زبان فرانسه را دریافت کنند زیرا اکثر دوره‌ها به زبان فرانسه تدریس می‌شوند. برنامه پذیرش بین‌المللی ParisTech به متقاضیان این امکان را می‌دهد به طور همزمان برای هر ۷ دانشکده درخواست خود را ایجاد کنند.

دانشجویان با سطح علمی بالا در مقطع کارشناسی علوم و تکنولوژی، مهندسی یا اقتصاد کمی، با سوابق تحصیلی مناسب، می‌توانند جهت پذیرش در یک برنامه تحصیلات تکمیلی ۲ ساله در سطح کارشناسی ارشد (مدرک مهندسی) از سپتامبر، در یکی از دانشکده‌های ParisTech درخواست دهند.

متقاضیان باید تابستان قبل از آخرین سال مدرک لیسانس خود (یا ظرف ۲ سال پس از اخذ مدرک لیسانس) جهت پذیرش درخواست دهند و اگر در یکی از دانشکده‌های ParisTech پذیرفته شوند، باید قبل از رفتن به فرانسه با موفقیت فارغ‌التحصیل شده باشند. همچنین توصیه می‌شود متقاضیان دارای سوابق تحصیلی عالی (معدل بالای ۸۰، رتبه‌بندی در بین ۲۰٪ دانشجویان اول کلاس خود) باشند؛ تسلط به زبان انگلیسی و فرانسوی نیز توصیه می‌شود.

چگونه برای برترین دانشگاههای فرانسه درخواست پذیرش دهیم؟

درخواست برای پذیرش در برترین دانشگاههای فرانسه بسته به ملیت شما وابسته به روند‌ها و سیاق‌های مختلفی است. دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) می‌توانند بدون چالش‌های زیاد مانند دانشجویان فرانسوی مستقیماً به دانشگاه مراجعه و درخواست پذیرش نمایند. اما برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EEA، لازم است از طریق سیستم درخواست آنلاین به نام “رویه تحصیل در فرانسه” (قبلاً CEF) اقدام نمایند.

این سیستم به دانشجویان امکان می‌دهد به‌صورت آنلاین و از راه دور به ویزای خود نیز اقدام کنند و فرآیند درخواست خود را پیگیری نمایند. اگر شما قبلاً در اروپا زندگی کرده‌اید اما تابعیت اروپایی ندارید، باید از طریق سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور اروپایی محل اقامت خود اقدام نمایید.

شرایط درخواست برترین دانشگاههای فرانسه

برای برخی از دانشگاه‌ها، شما می‌توانید مستقیماً از طریق وب‌سایت آن‌ها درخواست خود را ثبت نمایید. در این راستا نکات زیر برای شما مهم است:

شرایط ورود به دوره مورد نظر خود را دقیق بررسی نمایید، زیرا برخی از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد نیازمند آزمون‌های استاندارد مانند GRE، GMAT یا LSAT هستند.
درخواست حداقل از سه دانشگاه مختلف انجام دهید تا شانس پذیرش شما افزایش یابد.
دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EEA باید قبولی مقدماتی اجباری یا “تقاضای پذیرش قابل‌قبول” (DAP) را داشته باشند. برای ثبت‌نام در DAP می‌توانید از خدمات فرهنگ و همکاری سفارت فرانسه یا کنسولگری فرانسه در کشور خود استفاده کنید.
افرادی که از شرکت در آزمون DAP معاف هستند شامل دیپلمات‌های مستقر در فرانسه و فرزندان آن‌ها، داوطلبان با توافق‌نامه همکاری با دانشگاه‌های مشارکت‌کننده، دانشجویان بورسیه‌دار فرانسه (دولتی یا سازمانی)، و داوطلبان با دیپلم‌های مشخصی می‌شوند.

 

سخن پایانی:

فرانسه کشوری زیبا و پیشرفته در اروپای غربی است که تحصیل در آن آرزوی بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است. با دریافت اقامت تحصیلی فرانسه می‌توانید از مزایای بسیاری مانند امکان تحصیل ارزان در برترین دانشگاههای فرانسه و جهان استفاده کنید و با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا شوید..

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه و دیگر دانشگاه‌های دنیا را دارید، موسسه مهاجرتی هما با داشتن سابقه بالا در اخذ ویزای تحصیلی، شما را در تمامی زمینه‌ها اعم از مراحل اپلای دانشگاه، دریافت ویزای تحصیلی، دریافت بورسیه تحصیلی، پرداخت اپلیکشن‌فی و … یاری خواهد کرد.

homaic.com
مرکز مهاجرتی هما

تماس با کارشناسان هما:

02191010246

09921066205

09362552218

09360616519

تگ ها : انستیتوی علم و فناوری پاریس فرانسه #برترین دانشگاههای فرانسه #تحصیل در دانشگاه لیون #دانشگاه PSL پاریس #دانشگاه اکول پلی تکنیک #دانشگاه پاریس ساکلی فرانسه #دانشگاه سوربن #درخواست پذیرش برای برترین دانشگاههای فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

فهرست مطالب

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی