apple-icon-114x114
زبان-آلمانی

آزمون‌های زبان آلمانی

زبان آلمانی، به عنوان یکی از زبان‌های کلیدی و مؤثر در حوزهٔ مهاجرت، نقش بسیار مهمی در تعیین سطح توانمندی افراد در زمینهٔ زبانی ایفا می‌کند. در راستای تسهیل و پشتیبانی از فرآیند مهاجرت به کشورهای آلمانی‌زبان، شرکت مهاجرتی هما با استفاده از یک سیستم آزمون جامع زبان آلمانی، توانایی ارزیابی دقیقی از مهارت‌های زبانی افراد را فراهم می‌آورد.

این آزمون، به عنوان یک ابزار قابل اطمینان و عادلانه، به متقاضیان این فرصت را می‌دهد تا سطح زبانی خود را ارزیابی کرده و آمادگی خود را برای زندگی و کار در محیط‌های فرهنگی آلمانی‌زبان را بهبود بخشند.
در این مقاله، به بررسی اهمیت و اهداف آزمون زبان آلمانی خواهیم پرداخت تا متقاضیان بتوانند با شناخت دقیق‌تری از فرآیند ارزیابی زبانی، بهترین استفاده را از این فرصت داشته باشند.

انواع-آزمون‌های-زبان-آلمانی
انواع آزمون‌های زبان آلمانی

انواع آزمون‌های زبان آلمانی

آزمون‌های زبان آلمانی معمولاً به‌عنوان وسیله‌ای برای ارزیابی مهارت‌های زبانی افراد برای تحصیل، کار یا مهاجرت به کشورهای آلمان و اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از معروف‌ترین آزمون‌های زبان آلمانی، آزمون “TestDaF” می‌باشد. همچنین، آزمون‌های دیگری نیز مانند “Goethe-Zertifikat” و “Telc” وجود دارند که هرکدام مختص زمینه‌ها و سطوح خاصی از زبان آلمانی هستند.اما در این مقاله با چند آزمون مهم دیگر نیز آشنا می‌شویم.

آزمون‌های زبان آلمانی بر اساس معیار CEFR سطح‌بندی می‌شوند. معیار CEFR چارچوب مرجع اروپا برای سطح‌بندی مهارت‌های زبانی است که ۶ سطح شامل: A1, A2, B1, B2, C1, C2 دارد.

برخی از مهم‌ترین آزمون های زبان آلمانی عبارتند از:

آزمون DSH

آزمون TestDaF

آزمون Goethe

آزمون telc

آزمون TestAS

آزمون ÖSD

آزمون dMAT

1-آزمون DSH

آزمون DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)، یک آزمون استاندارد است که برای ارزیابی مهارت زبان آلمانی افراد برای ورود به دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود. این آزمون، توسط موسسه DSH و در دو سطح B2 و C1 برگزار می‌شود.

آزمون DSH، در دو بخش کلی کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. بخش کتبی، شامل چهار بخش درک مطلب، گرامر، لغت و نوشتن است. بخش شفاهی، شامل یک مصاحبه است.در جدول زیر اطلاعات مربوط به این آزمون را به صورت اجمالی می‌بینیم.

نام آزمون DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)
برگزار کننده دانشگاه‌های آلمان
بخش‌های آزمون دو بخش نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها B2=DSH1 و C1=DSH2 و C2=DSH2
مدت زمان آزمون ۳ تا ۴ ساعت
اعتبار آزمون مادام‌العمر
جامعه هدف دانشجویان و افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها یا کالج‌های آلمان را دارند.
قیمت آزمون بین ۴۰ تا ۱۷۰ یورو (قیمت را دانشگاه برگزارکننده تعیین می‌کند)
برگزاری در ایران فقط در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود.

آزمون DSH دارای دو بخش نوشتاری و شفاهی می‌باشد که در هر دو این بخش، مهارت زبانی داوطلب از منظر علمی ارزیابی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که او دارای توانمندی لازم برای تحصیل در آلمان است. در بخش خواندنی و شنیداری، توانایی شما در زمینه دانش عمومی و همچنین در حوزه موضوعات علمی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

نتایج آزمون DSH :
DSH 3: نمره‌ بین ۸۳% تا ۱۰۰%

DSH 2: نمره‌ بین ۶۷% تا ۸۳%

DSH 1: نمره‌ بین ۵۷% تا ۶۷%

نکات مهم در ارتباط با آزمون DSH :
این آزمون فقط در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌گردد.

این امتحان ممکن است در هر دانشگاه تا حدی متفاوت از دیگری باشد.

دارنده مدارک DSH 3 و DSH 2 مجاز به تحصیل در دانشگاه آلمانی زبان است.

۲- آزمون TestDaF

آزمون TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache) یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه‌های آلمان است. این آزمون برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان را دارند، اجباری است. در زیر، مهمترین ویژگی‌ها در مورد آزمون TestDaF آورده شده است:

نام آزمون TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache)
برگزار کننده TestDaF Institute, Hagen (Germany)
بخش‌های آزمون ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها B2 و C1
مدت زمان آزمون ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه
نمره قبولی ۴ و ۵ (بعضی دبیرستان‌ها نمره ۳ را نیز می‌پذیرند)
اعتبار آزمون مادام‌العمر
جامعه هدف دانشجویان و افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان را دارند. افرادی که قصد شرکت در پروژه‌های علمی یا کار در فضای دانشگاهی را دارند.
قیمت آزمون ۱۹۵ یورو
برگزاری در ایران توسط مؤسسه گوته

نتایج آزمون TestDaF به سه سطح TDN3, TDN4, TDN5 دسته‌بندی می‌شود که با B2.1 تا C1.2 معادل است.داشتن سطح TDN4 تقریباً برای گرفتن پذیرش در هر دانشگاهی مناسب است و داشتن مدرک سطح TDN5 نشان دهنده مهارت کامل شما در استفاده از زبان آلمانی، و بیش از آن چیزی است که به طور معمول مؤسسات از شما انتظار دارند.

نتایج آزمون TestDaF :
TestDaF – Niveaustufe 3 (TDN 3)
TestDaF – Niveaustufe 4 (TDN 4)
TestDaF – Niveaustufe 5 (TDN 5)

** اعتبار مدرک TestDaF مادام العمر است **

نکات مهم در ارتباط با آزمون TestDaF :
افرادی که قصد ورود به دانشگاه‌های آلمانی زبان را دارند، می‌بایست آزمون تست داف ۴ را بدهند. با داشتن مدرک این آزمون دیگر نیازی به گذراندن دوره زبان آلمانی ندارید.

این آزمون هم تراز آزمون DSH است.

حداقل سطح زبان آلمانی شما برای شرکت در آزمون تست داف ۴ بایست B2 باشد.

این آزمون معمولاً شش بار در سال برگزار می‌گردد.

اعلام نتیجه آزمون ۴۰ روز زمان می‌برد.

آزمون-Goethe
آزمون Goethe

۳- آزمون Goethe

آزمون زبان گوته goethe یکی از پرمخاطب‌ترین آزمون زبان‌های بین‌المللی می‌باشد که در سطوح مختلف از زبان آموزان (آلمانی) گرفته شده و در نهایت در صورت کسب نمره قبولی مدرک گوته دریافت خواهد شد. آزمون Goethe – Zertifikat در ۶ سطح برگزار می شود. این سطوح بر اساس معیار CEFR هستند و از A1 تا C2 می‌باشد.

نام آزمون Goethe-Zertifikat
برگزار کننده Goethe Institut
بخش‌های آزمون ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها A1, A2, B1, B2, C1, C2
مدت زمان آزمون بین ۱/۵ تا ۳/۵ ساعت با توجه به سطح
اعتبار آزمون مادام‌العمر
جامعه هدف افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای آلمانی زبان را دارند، و افرادی که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمانی زبان به تحصیل بپردازند.
قیمت آزمون ۱۱۹ تا ۳۱۹ یورو با توجه به سطح (از A1 تا C2)
برگزاری در ایران توسط مؤسسه گوته

در آزمون گوته نیز سطح A1 ابتدایی‌ترین بخش از یادگیری زبان آلمانی می‌باشد. در این سطح زبان آموزان به یادگیری جملات ابتدایی به همراه کلمات و عبارات روزمره پرداخته و با تکرار و تمرین بسیار مواجه خواهند شد. سطح A1 معمولا در دو ترم برگزار می‌شود.
مدرک سطح A1 برای افرادی مناسب است که جهت دریافت ویزا از طریق ازدواج اقدام کرده‌اند و همسرشان در کشور آلمان زندگی می‌کند. این افراد لازم است یک مدرک زبان آلمانی به سفارت ارائه کنند و سفارت آلمان حداقل حد نصاب لازم برای این افراد را A1 در نظر گرفته است. افراد در این سطح می‌توانند از پس مکالمات ابتدایی و روزمره زبان آلمانی برآیند.

سطح A2 در واقع شروعی برای فراگیری و تسلط بر دایره لغات وسیع‌تر می‌باشد. از زبان آموزان این سطح انتظار می رود که بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و نظرات خود را در مباحث گوناگون مطرح کنند. طول دوره یادگیری دوره A2 آزمون گوته معمولا 4 ترم بوده.

در سطح B1 افراد می‌توانند در مورد تمامی مسائل روزمره مکالمه داشته باشند. نکات اصلی صحبت‌ها را درک نموده و در مورد کشورهای آلمانی زبان به اصطلاح از پس خود بر بیایند.این سطح از زبان برای افرادی که قصد ورود به کشور آلمان را داشته بسیار مورد استقبال بوده و حتی برای سطوح دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد .

فردی که بتواند مدرک گوته سطح B2 را به دست آورد، به سادگی خواهد توانست مطالب مشخص از متون تخصصی را درک کرده و در مورد مسائل تخصصی رشته تحصیلی خود به بحث و گفت و گو بپردازد.

سطح C1 در آزمون گوته به عنوان یکی از سطح‌های پیشرفته زبان آلمانی به حساب می‌آید. فردی که این سطح را گذرانده خواهد توانست بخش بزرگی از کلمات سطح بالا را درک نماید. همچنین او می‌تواند بدون نیاز به تمرکز  به صحبت کردن به زبان آلمانی پرداخته و دیگر در میان حرف‌هایش، مکث های طولانی و محسوسی برای پیدا کردن واژگان نکند.

سطح B2 و C1 اغلب برای تمامی دانشگاه‌های آلمانی زبان مناسب خواهند بود .

فردی که توانایی زبان آلمانی او در سطح C2 از نظر موسسه گوته باشد، می‌تواند به راحتی هر نوع از مطالبی را خوانده و بدون هیچ مشکلی متوجه شود. چنین فردی همانند کسی که زبان اصلی او آلمانی است می‌تواند اطلاعاتی را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و بتواند خالصه‌ای درک شده از آنچه می‌خواهد را بنویسد. علاوه بر این، فرد در صحبت کردن بدون مشکل بوده و می‌تواند به سهولت تمامی نیازهای خود را برطرف نماید.

۴- آزمون telc

آزمون TELC، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای لازم برای مهاجرت به اروپا است و به ۱۰ زبان دنیا قابل دسترس است که ۹ زبان آن اروپایی است. این آزمون شامل زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، پرتغالی، آمریکایی، لهستانی و ترکی می‌شود و تنها زبان آسیایی موجود در آن، زبان عربی است. آزمون TELC کاملا استاندارد است و سوالات بدون توجه به اینکه در کجا آزمون می‌دهید، کاملا یکسان است.
دولت‌های بسیاری مانند اتریش، آلمان و سوئیس، مدرک آزمون TELC را به عنوان یک مدرک مهارت زبان برای شهروندی و مجوزهای کار می پذیرند. همچنین این آزمون، امکان پذیرش از دانشگاه‌های معتبر را برای داوطلبان واجد شرایط تحصیل در آلمان و کشورهای اروپایی، فراهم می‌کند.

مدرک ارائه شده توسط این مؤسسه بر اساس معیار CEFR است، بنابراین سطح آن در همه دنیا به ویژه در اروپا شناخته می‌شود.

نام آزمون telc (The European Language Certificates)
برگزار کننده telc – language tests
بخش‌های آزمون ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها A1, A2, B1, B2, C1, C2
مدت زمان آزمون تقریباً ۲/۵ تا ۳ ساعت
اعتبار آزمون نامحدود
جامعه هدف افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشورهای آلمانی زبان مثل آلمان، سوئیس، اتریش و… را دارند، یا می‌خواهند برای دریافت حق شهروندی این کشورها اقدام کنند.
قیمت آزمون توسط برگزارکننده تعیین می‌شود.
برگزاری در ایران در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان ایرانی می‌توانند در مراکز کشور ترکیه در این آزمون شرکت کنند.

کسانی که دارای مدرک آزمون TELC آلمانی هستند، می‌تواند برای دانشگاه‌های آلمان یا مشاغلی که نیاز به دانش آلمانی دارند، درخواست دهند یا در پروژه‌های کارآموزی و تحقیقاتی در حین تحصیل، شرکت کنند. پزشکان و پرستارانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند، می‌توانند در این آزمون شرکت کرده و نسبت به دریافت ویزای کاری این کشور، اقدام کنند.

مدرک‌ آزمون های TELC گواهینامه‌های بین‌المللی معتبری هستند و به‌طور گسترده در آلمان برای دریافت شهروندی، کارت اقامت و درخواست ویزا قابل قبول‌اند.

آزمون-TestAS
آزمون TestAS

۵- آزمون TestAS

پیش از هر چیز، باید بگوییم که آزمون TestAs، که از عبارت Test für Ausländische Studierende گرفته شده است، یکی از آزمون‌های ورودی دانشجویان بین‌الملل به دانشگاه‌های آلمان است. این آزمون به منظور بررسی استعداد عمومی متقاضیان جهت تحصیل در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود.

آزمون TestAs، به دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار می‌شود و در طول آزمون امکان تغییر زبان بین بخش‌ها ممکن نیست. به همین دلیل باید زمان مورد نظر خود برای شرکت در آزمون TestAs را پیش از هر چیزی مشخص کنید. سعی کنید زبانی که تسلط بیشتری بر آن دارید را انتخاب نمایید.

آزمون TestAs  از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

1- آزمون زبان
این بخش از آزمون، به صورت آنلاین برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن نیز ارزیابی مهارت زبان عمومی به دو زبان آلمانی یا انگلیسی است. برای آن که بتوانید بخش زبان آزمون TestAs را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید مهارت‌های زبانی حداقل در سطح B1 داشته باشید.

2- آزمون اصلی
این بخش از آزمون TestAs که به آزمون اصلی شناخته می‌شود، مهارت متقاضیان را در زمینه‌های زیر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد:

حل مسائل کمی (SQP)
این قسمت، توانایی متقاضیان را در زمینه حل مسائل ریاضی و حساب می‌سنجد و توانایی حل مسائل اساسی ریاضی و به طور کلی اندیشه ریاضی دانشجویان را ارزیابی می‌کند. سطح محاسبات در این قسمت، ساده و ابتدایی است.

استنتاج روابط (IR)
در بخش استنتاج روابط، هر پرسش شامل دو جفت کلمه است که متقاضی باید به شناسایی کلمه منطبق بپردازد و هر دو جفت کلمه دارای رابطه مشابه را تشخیص دهد. این قسمت از آزمون TestAs، اندیشه زبانی منطقی آزمون‌دهندگان را اندازه‌گیری می‌نماید و شرکت‌کنندگان باید قدرت تشخیص روابط مشابه را داشته باشند.

تکمیل الگوها (CP)
یکی دیگر از بخش‌های آزمون TestAs، تکمیل الگوها است که در آن، اشکال هندسی همچون خطوط، دایره‌ها، چهارضلعی و… بر اساس یک قاعده خاص یا موزون در زمینه‌های یک ماتریس چیده شده‌اند. شرکت‌کنندگان باید این قانون را دریابند و شکل مجهول را شناسایی و آن را اعمال کنند. به کمک این آزمون، اندیشه گرافیکی منطقی ارزیابی می‌شود.

سری عددی ادامه‌دار (CNS)
بخش سری عددی ادامه‌دار نیز ارائه‌دهنده مجموعه‌ای از اعداد است که بر اساس یک قاعده خاص، ساختار یافته‌اند. این قانون باید برای شناسایی عدد مجهول پیدا و سپس اعمال شود. به کمک این آزمون، اندیشه عددی منطقی محاسبه و ارزیابی می‌شود.

3- ماژول‌های آزمون موضوعی
بخش سوم از آزمون TestAS را ماژول‌های موضوعی تشکیل می‌دهد که در آن باید آزمونی را انتخاب کنید تا مهارت شما در زمینه موضوع خاص ارزیابی شود.

بنابراین داوطلبان باید بر اساس رشته‌ای که قصد دارند در دانشگاه دنبال کنند، یکی از ۴ ماژول زیر را انتخاب کنند:

1-مهندسی
2-اقتصاد
3-علوم انسانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی
4-ریاضیات، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی

آزمون-ÖSD
آزمون ÖSD

۶- آزمون ÖSD

آزمون ÖSD یکی از معتبرترین مدارک زبان آلمانی است که مورد پذیرش سفارتخانه‌هاو دانشگاه‌های کشور‌های آلمانی زبان می‌باشد. دیپلم زبان آلمانی از کشور اتریش (Österreichisches Sprachdiplom) سطوح A1 الی C2 را پوشش می دهد.امتحانات ÖSD شامل دو ماژول آزمون کتبی (خواندن، گوش دادن، نوشتن) و امتحان شفاهی (گفتار) ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی با یکدیگر برگزار شود.
هر دو آزمون سطح ÖSD Zertifikat B1 و ÖSD Zertifikat C2 از چهار ماژول (نوشتن، خواندن، شنیداری، گفتاری) تشکیل شده اند که داوطلبان می‌توانند شرکت در یک ماژول یا ترکیبی از ماژول‌ها را انتخاب کنند.

نام آزمون ÖSD (Österreichisches Sprachdiplom Deutsch)
برگزار کننده هیئت امنایی از وزارت‌ها و دانشگاه‌های اتریش
بخش‌های آزمون دو ماژول: امتحان نوشتاری و امتحان شفاهی
سطح‌ها A1, A2, B1, B2, C1, C2
مدت زمان آزمون ۹۰ تا ۲۱۰ دقیقه وابسته به سطح
نمره قبولی ۶۰ درصد از نمره آزمون
اعتبار آزمون نامحدود
جامعه هدف افرادی که قصد مهاجرت شغلی، تحصیلی یا اقامتی به کشور اتریش یا کشورهای آلمانی زبان دیگر را دارند.
قیمت آزمون با توجه به سطح، کشوری که آزمون در آن برگزار می‌شود و مرکز برگزارکننده متفاوت است.
برگزاری در ایران تهران، اصفهان و شیراز

آزمون‌های زبان آلمانی ÖSD توانایی زبانی و ارتباطی داوطلب را در موقعیت‌های روزمره ارزیابی می‌کنند و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند. بیشترین مخاطبان آزمون ÖSD کسانی هستند که قصد مهاجرت یا تحصیل در اتریش را دارند. این آزمون در ایران در سه شهر تهران، اصفهان و شیراز در سطح A برگزار می‌شود.

۷- آزمون dMAT

dMAT آزمون ورودی دیجیتال برای دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان است که توسط دانشگاه‌ها با همکاری g.a.s.t تنظیم شده است.

مدرک dMAT نشان می‌دهد که شما برای دوره‌های انتخاب شده در رشته مورد نظر واجد شرایط هستید.
تاکنون dMAT برای رشته مهندسی برق در نظر گرفته شده است و در آینده برای رشته‌های تحصیلی دیگر نیز در دسترس خواهد بود.
این آزمون به زبان انگلیسی یا آلمانی به صورت دیجیتال در مراکز آزمون تعیین شده توسط g.a.s.t ارائه می شود.

این آزمون شامل دو ماژول است: ماژول اصلی که استعداد مطالعاتی عمومی فرد را می‌سنجد و خود شامل سه آزمون فرعی برای ارزیابی مهارت‌های شناختی عمومی است. ماژول تخصصی، دانش فرد را در زمینه تخصصی محک می‌زند و از داوطلب می‌خواهد ترکیبی از مسائل و سوالات مرتبط را حل کند.

 

 

 

homaic.com
مرکز مهاجرتی هما

تماس با کارشناسان هما:
02191010246

09921066205

09362552218

09360616519

 

تگ ها : آزمون dMAT #آزمون DSH #آزمون Goethe #آزمون ÖSD #آزمون telc #آزمون TestAS #آزمون TestDaF #آزمون‌های زبان آلمانی #زبان آلمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − یک =

فهرست مطالب

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی