apple-icon-114x114
بررسی-هزینه-تحصیل-در-فرانسه

بررسی هزینه تحصیل در فرانسه

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل یکی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرت است. از نظر محبوبیت، فرانسه به‌عنوان یکی از مقصدهای برتر برای دانشجویان بین‌المللی ذکرشده است. دانشجویان از بهترین دانشگاه‌های جهان به این کشور علاقه‌مند می‌شوند، زیرا شخص متقاضی می‌تواند زبان فرانسه خود را تقویت و بهبود ببخشد، از موزه‌های معروف بازدید کند و سبک زندگی فرانسوی (à la française) را تجربه کند. هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه در فرانسه از مزیت های دانشگاه‌های این کشور است. اگر چه تحصیل در فرانسه کاملاً رایگان نیست، اما افرادی که در دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرفته می‌شوند، هزینه بسیار کمتری را می‌پردازند.

موسسه مهاجرتی هما با داشتن هزاران پرونده موفق مهاجرتی در کارنامه خود، می‌تواند به شما کمک کند تا نامه پذیرش خود از دانشگاه‌های فرانسه را دریافت کرده و با اخذ ویزای این کشور، به تحصیل در فرانسه بپردازید.

هزینه تحصیل در فرانسه و شرایط عمومی

ملی شدن تحصیل و آموزش رایگان در فرانسه پیشینه بسیاری دارد. اما مرکزیت دولت در آموزش عالی اعتراض هایی را از سال 1968 بوجود آورد. این واکنش ها برای تمرکز زدایی از تمام مقاطع تحصیلی و رساتر شدن صدای دانشجویان و دانش آموزان در بخش مدیریت آموزش کشور بود. از آن زمان تا کنون با حفظ مزیت تحصیل رایگان، ساز و کار آموزشی فرانسه دگرگونی های بسیاری را تجربه کرده است.

به طور کلی در کشور فرانسه، دانشگاه ها معمولا رایگان هستند اما در یکسری از دانشگاه های خصوصی با سالی 8 الی 11 هزار یورو شهریه و الزام به داشتن مدرک آیلتس 6 نیز وجود دارد. اما دانشگاه های رایگان فرانسه که دانشگاه های بسیار خوبی هستند، علاوه بر تحصیل رایگان امکانات بسیاری دیگری نیز به دانشجویان مانند اجاره خانه، کار ضمن تحصیل و… نیز ارائه می دهند.

افزون بر دانشگاه ها در تمامی مقاطع، آموزش در دبستان و دبیرستان نیز در فرانسه رایگان است. البته بیشتر زمانها تحصیل خیلی ارزان در کشورهای اروپایی چون فرانسه به تحصیل رایگان اطلاق می شود. به طور کلی 80 درصد از هزینه 12 سال آموزش تا دیپلمای دبیرستان فرانسه توسط دولت پرداخت می شود.

البته مراکز آموزشی خصوصی در فرانسه وجود دارد. مدرسه های دولتی همگی زیر نظر «وزارت آموزش ملی» فرانسه فعالیت می کنند. تحصیل در دوره دبستان نه تنها رایگان است بلکه اجباری نیز هست. کودکان از سن 6 تا 16 سالگی در دبستان و دبیرستان تحصیل می کنند. کودکان کمتر از 6 سال می توانند به مهد کودک بروند و اجباری در تحصیل برای آنان وجود ندارد.

دوره دبستان کودکان 6 تا 11 سال را در بر می گیرد. از سن 11 تا 15 سال در دوره دوم دبیرستان یا همان کالج شرکت می کنند. دوره کالج یا به صورت دوره های فنی و حرفه ای و یا دوره های عمومی است. یکی از ارکان آموزش در پایه های نخستین در کشور فرانسه اهمیت بالای هم اندیشی و مشارکت در تصمیم گیری ها توسط پدر و مادر ها و نمایندگان دانش آموزان در اداره اصلی مرکز آموزشی است. این بخش دارای قوانین کاملا اجباری است و به صورت فعالیت فوق العاده بر برنامه اولیا و مربیان نیست.

هزینه-تحصیل-در-فرانسه
هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در فرانسه و بررسی موارد آن، از اصلی ترین مسائل برای تحصیل در فرانسه می باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های فرانسه مقرون به صرفه می باشد و دلیلی برای جذب متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به کشور فرانسه است. همچنین متقاضیان قادر می باشند از یک کالج در کشور فرانسه جهت آموزش زبان فرانسوی پذیرش گرفته و همزمان با آموختن زبان فرانسه، برای تحصیل در برترین دانشگاه های این کشور اقدام به درخواست نمایند.

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در فرانسه بسته به سبک زندگی شخص، دانشگاه، رشته و مقطع و شهر تحصیلی متقاضی متفاوت می باشد. به این صورت که هزینه های تحصیل در مدارس فرانسه بین 30 تا 40 هزار یورو در سال، هزینه کالج زبان فرانسه بین 20 تا 50 هزار یورو در سال و هزینه تحصیل به زبان انگلیس در فرانسه که با توجه به نوع دانشگاه و رشته تعیین می شود، بین 15 تا 30 هزار یورو در سال می باشد.

هزینه تحصیل در فرانسه در دوره کارشناسی

دوره کارشناسی که در فرانسه لیسانس نامیده می شود نخستین دوره تحصیلات عالی در دانشگاه است. بنابر رشته مدت دوره کارشناسی متفاوت است. برای رشته های علوم انسانی و مهندسی مدت تحصیل 3 سال است. در برخی رشته های چون حقوق مدت تحصیل 4 سال است. رشته های دیگر چون پزشکی 6 ساله و دندانپزشکی 5 ساله هستند. تحصیل در این مقطع چنانچه در دانشگاه‌های دولتی باشد رایگان است.

برخی از رشته‌ها در دوره کارشناسی به زبان انگلیسی هم ارائه می شود مانند: مدیریت جهانگردی و فاینانس. میانگین هزینه تحصیل دوره کارشناسی برای دانشجویان بین المللی 2770 یورو در سال 2019 است. این هزینه برای دانشجویان خارجی مقیم دائم یا شهروندان اتحادیه اروپا 170 یورو در سال است. هزینه های دوره لیسانس در بهترین دانشگاه‌های فرانسه نیز پایین است. برای نمونه دانشگاه‌های مونتپلیه یا سوربن میانگین شهریه 1000 تا 4000 یورو در هر نیم سال دارند. هزینه یک نیم سال تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه برای مقطع لیسانس 15 تا 28 هزار یورو است.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی فرانسه در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در فرانسه در دانشگاه‌های خصوصی برای مدرک کارشناسی با توجه به رشته تحصیلی و قوانین دانشگاه، متفاوت است. علاوه بر این، با توجه به تعداد زیاد دانشگاه‌های خصوصی در فرانسه و تعداد رشته‌های تخصصی در هر دانشگاه، نمی‌توان عدد دقیقی را برای شهریه‌ تحصیل اعلام کرد. اما به‌طور کلی، شهریه تحصیل برای کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی از ۲۸۰۰ یورو در سال شروع می‌شود و بسته به رشته تحصیلی و خود دانشگاه می‌تواند تا ۶۶۰۰ یورو در سال برسد.

هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد محبوب ترین گزینه دانشجویان خارجی است. دوره‌های کارشناسی ارشد  یا فوق لیسانس در فرانسه بین 1 تا 2 سال به طول می انجامند و مقدمه تحصیل در دوره دکتری هستند. بیشترین دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد غیر انگلیسی از آن دانشگاه های فرانسه است. دانشجویان مقیم یا شهروند اتحادیه اروپا می توانند افزون بر تحصیل رایگان وام‌های دولتی و بورسیه هایی چون بورسیه ایفل (رشته های حقوق، مدیریت و محیط زیست، مهندسی، علوم سیاسی) دریافت کنند

برای دریافت چنین بورسیه‌هایی می توان با دریافت اقامت از راه دیگر مانند تمکن مالی به این بورسیه‌ها دست یافت. میانگین هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در فرانسه 3770 یورو است. دولت فرانسه هرساله حدود 14 هزار یورو برای تحصیل هر دانشجو در دوره کارشناسی هزینه می کند. هزینه تحصیل در دوره فوق لیسانس در دانشگاه های خصوصی فرانسه از 3000 تا 10000 یورو در سال است. از هزینه‌های دیگر این دوره‌ها میتوان به برخی هزینه‌های جانبی چون هزینه ثبت نام در برخی دانشگاه‌ها نام برد. این مبلغ تا 300 یورو است. در زیر جدولی از آمار کلی دانشگاه‌ها و دانشجویان فرانسه در این مقطع را می آوریم:

 

تعداد دانشگاه های ارائه کننده دوره کارشناسی ارشد

294

کهن ترین دانشگاه فرانسه

دانشگاه‌های جانشین دانشگاه قدیم پاریس (1160-1793)

دانشجویان بین المللی

258830 نفر

مدت تحصیل

1 تا 2 سال

هزینه برای دانشجوی خارجی

حدود 400 یورو در ماه

آغاز و پایان دوره ها

از سپتامبر تا ژوئن

 هزینه تحصیل دانشگاه‌های خصوصی فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل برای کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه از ۳۷۰۰ یورو در سال شروع می‌شود و بسته به رشته تحصیلی و قوانین دانشگاه می‌تواند تا ۹۹۰۰ یورو در سال برسد. به یاد داشته باشید که رشته‌های خاصی وجود دارند که برای تحصیل در آن‌ها باید شهریه بیشتری پرداخت کرد.

هزینه تحصیل برای دوره‌های MBA و MSc در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه از ۵۳۰۰ یورو در سال شروع می‌شود و بسته به قوانین دانشگاه و رشته تحصیلی می‌تواند تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ یورو در سال برسد.

هزینه تحصیل در فرانسه در دوره دکترا

تحصیل دکترا در فرانسه یکی از مشهورترین و محبوب ترین دوره‌های تحصیلی در این کشور است. مهم ترین نکته ای که تحصیل دکترا در فرانسه را از دیگر مقاطع در این کشور و حتی کشورهای دیگر اروپایی جدا کرده است این است که در دوره دکترا دانشجوی بین المللی همانند دانشجوی اتحادیه اروپا شناخته می شود و به یک میزان شهریه و هزینه پرداخت می کند. همانطور که اشاره کردیم دانشگاه‌های فرانسه در مقاطع کالج تا کارشناسی ارشد میان دانشجویان خارج و داخل اتحادیه اروپا تفاوت قائل می شوند.

برای نمونه تحصیل در کارشناسی ارشد برای دانشجوی خارج از اتحادیه اروپا 3770 یورو و برای دانشجوی اتحادیه اروپا 243 یورو است. اکنون هزینه تحصیل در دوره دکترا برای تمام دانشجویان اعم از داخل و خارج اتحادیه اروپا تنها 380 یورو در سال است. دوره‌های دکترا در فرانسه 3 تا 4 سال هستند و در دو نوع آموزش محور و پژوهش محور ارائه می شوند. نیم سال نخست در دوره دکتری از سپتامبر تا ژانویه است و نیم سال دوم فوریه تا ژوئن است. انجام پژوهش در دانشگاه های فرانسه در این مقطع اهمیت بسیار دارند بطوری که باید حداقل 150 ساعت در طول دوره صرف دروس پژوهش محور شود.

 

تعداد دانشگاه های ارائه کننده دوره دکترا

194

کهن ترین دانشگاه فرانسه

دانشگاه های جانشین دانشگاه قدیم پاریس (1160-1793)

دانشجویان بین المللی در دوره دکترا

258830 نفر

مدت تحصیل

1 تا 2 سال

هزینه برای دانشجوی خارجی

380 یورو در سال

آغاز و پایان دوره ها

از سپتامبر تا ژوئن
هزینه-تحصیل-و-هزینه-های-زندگی-در-فرانسه
هزینه تحصیل و هزینه های زندگی در فرانسه

هزینه تحصیل و هزینه های زندگی در فرانسه

همانگونه که خواندیم شهریه‌ها و هزینه‌ای که دانشگاه و کالج برای آموزش دریافت می کند پایین و تقریباً رایگان است. از دیگر هزینه‌هایی که دانشجویان و دانش آموزان خارجی دارند حق بیمه است. دارا بودن بیمه سلامت برای همه دانش آموزان و دانشجویان الزامی است. هزینه بیمه بسته به سن متفاوت است و می تواند از 145 تا 785 یورو در سال باشد. از دیگر هزینه‌ها می تواند هزینه دوره‌های زبان آزاد فرانسوی باشد.

تمامی هزینه‌های دانشجو افزون بر اینکه حداقلی دارد اما این بدان معنا نیست که هزینه های زندگی به او بستگی ندارد. برای نمونه هزینه‌های دیگری نیز مانند: کنسرت، حق عضویت باشگاه ورزشی و سفرهای برون مرزی وجود دارد اما این هزینه‌ها می تواند به سمت صرفه جویی مدیریت شود. به همین ترتیب چنانچه خوراک روزانه فرد توسط خود او آماده شود هزینه بسیار کمتری خواهد داشت تا بخواهد وعده‌های خود را در رستوران‌ها میل کند.

در شهرهایی غیر از پاریس مانند بوردو، تولوز و لیون هزینه‌های زندگی بین 850 تا 1000 یورو در ماه است. این هزینه در پاریس تا 1250 تا 1450 یورو در ماه است. نرخ تورم در کشور فرانسه در نیمه سال 202 رقم 3/1 درصد است. این بدان معناست که برای مدت‌های بسیار طولانی بهای کالا و خدمات در کشور فرانسه ثابت است و برنامه ریزی روی درآمدها و هزینه تحصیل و زندگی به بهترین شکل انجام می شود. این درصد از تورم در قیاس با تورم برخی کشورهای در حال توسعه ناچیز است و همچنین با سنجیدن سطح درآمدها تفاوت ها بیشتر آشکار می شود.

 

سخن پایانی:

فرانسه کشوری زیبا و پیشرفته در اروپای غربی است که تحصیل در آن آرزوی بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است. با دریافت اقامت تحصیلی فرانسه می‌توانید از مزایای بسیاری مانند امکان تحصیل ارزان در بهترین دانشگاه‌های جهان استفاده کنید و با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا شوید. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی هما تماس حاصل فرمایید.

موسسه مهاجرتی هما با داشتن هزاران پرونده موفق مهاجرتی در کارنامه خود، می‌تواند به شما کمک کند تا نامه پذیرش خود از دانشگاه‌های فرانسه را دریافت کرده و با اخذ ویزای این کشور، به تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه بپردازید.

 

homaic.com
مرکز مهاجرتی هما

تماس با کارشناسان هما:

02191010246

09921066205

09362552218

09360616519

تگ ها : هزینه تحصیل دانشگاه‌های خصوصی فرانسه #هزینه تحصیل در دوره دکترا #هزینه تحصیل در دوره کارشناسی #هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد #هزینه تحصیل در فرانسه #هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 3 =

فهرست مطالب

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی