apple-icon-114x114

تحصیل در هلند؛ شرایط و هزینه‌ها

هلند
هلند، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در قاره اروپا است. این کشور با داشتن محیطی امن و هزینه‌های مقرون به صرفه برای زندگی، به یک مقصد جذاب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است. اگر بخواهیم به دلایلی که سبب محبوبیت کشور هلند شده است، اشاره کنیم، می توانیم به کیفیت آموزش بالا، رتبه بندی برتر دانشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی و فضای آموزشی پویا اشاره کنیم که همه ی این موارد سبب شده اند تا کشور هلند در میان دانشجویان بین المللی گزینه ای محبوب باشد. اگر شما نیز علاقه‌مند به تحصیل در هلند هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، چرا که قرار است تمام نکات مهم در مورد تحصیل در این کشور را بیان کنیم.
راهنمای جامع تحصیل در هلند
قبل از هر اقدامی برای اخذ پذیرش تحصیلی کشور هلند با کارشناسان خبره موسسه هما تماس بگیرید

شماره تماس با کارشناسان: 09362552218

سرفصل‌ها

هلند، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در قاره اروپا است. این کشور با داشتن محیطی امن و هزینه‌های مقرون به صرفه برای زندگی، به یک مقصد جذاب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است.

اگر بخواهیم به دلایلی که سبب محبوبیت کشور هلند شده است، اشاره کنیم، می‌توانیم به کیفیت آموزش بالا، رتبه‌بندی برتر دانشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی و فضای آموزشی پویا اشاره کنیم. همه‌ی این موارد سبب شده‌اند تا کشور هلند در میان دانشجویان بین المللی گزینه‌ای محبوب باشد. اگر شما نیز علاقه‌مند به تحصیل در هلند هستید، تا پایان این مطلب با موسسه آموزشی و مهاجرتی هما همراه باشید.

هلند-پذیرش-تحصیلی

نگاهی کوتاه به ویژگی‌های کشور هلند

قبل از هر چیزی بهتر است نگاه کوتاهی به این کشور داشته باشیم. کشور هلند، کوچک‌ترین کشور در قاره اروپا است و بخش قابل توجهی از زمین‌های آن در ارتفاع کمتر از یک متر از سطح دریا قرار دارد.

هلند با داشتن خاک حاصل‌خیز و آب و هوای معتدل، قادر است هر محصولی را تولید کند و به صنعت کشاورزی رونق بخشد. علاوه بر این، هلند دارای جاذبه‌های دیدنی زیادی است، از جمله کوکنهوف، باغ اروپا، کانال‌های آمستردام و جردن، خانه آنه فرانک، موزه و پارک ملی و زویدرزی.

با توجه به قوانین و درآمد سالانه، هلند در رتبه‌های بالایی از نظر شاخص‌های بین‌المللی مانند آزادی مطبوعات، توسعه انسانی، آزادی اقتصادی، کیفیت زندگی و شادی مردم قرار دارد. به همین دلیل، افراد بسیاری علاقه‌مند به تحصیل و مهاجرت به هلند هستند تا علاوه بر دریافت تجربه‌های متفاوت و هیجان‌انگیز، از کیفیت آموزش برتر آن نیز بهره‌مند شوند.

معرفی برترین دانشگاه های کشور هلند

هلند دارای دانشگاه های قدرتمند و موفقی است که بسیاری از آن ها رنک زیر 100 را در بین دانشگاه‌های جهان دارند.

اگر شما قصد تحصیل در کشور هلند را دارید، احتمالا در اولین قدم باید دانشگاه‌های این کشور را بشناسید که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

 

1. دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam):

دانشگاه آمستردام به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه بیش از ۳۰۰ برنامه تحصیلی در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد.

 

2. دانشگاه دلفت (Delft University of Technology):

این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های جهان در زمینه علوم و مهندسی شناخته می‌شود. آموزش عالی، تحقیقات پیشرفته و فضای آموزشی پویا از ویژگی‌های این دانشگاه است.

 

3. دانشگاه راتردام (Erasmus University Rotterdam):

این دانشگاه، برتر در زمینه مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی شناخته می‌شود. دانشگاه راتردام به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر جهان در حوزه تجارت و مدیریت معروفیت دارد.

 

4. دانشگاه لیدن (Leiden University):

این دانشگاه تاریخی یکی از قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه‌های هلند است. با بیش از ۷۵۰۰۰ دانشجو، لیدن به عنوان یک مرجع برتر در زمینه‌های علوم انسانی، حقوق، علوم طبیعی و زندگی اجتماعی شناخته می‌شود.

 

5. دانشگاه گرونینگن (University of Groningen):

این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های هلند در زمینه‌های علوم انسانی، حقوق، علوم طبیعی و فناوری شناخته می‌شود. آموزش با کیفیت، محیط زیست دوستانه و تنوع بین‌المللی از ویژگی‌های این دانشگاه است.

پذیرش-تحصیلی دانشگاههای هلند

6. دانشگاه آیندهاون (Eindhoven University of Technology):

این دانشگاه در زمینه‌های مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، بسیار قوی است و به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های تخصصی جهان معروف است.

 

7. دانشگاه آی‌تی دلفت (University of Twente):

این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در زمینه فناوری، علوم پایه و مهندسی شناخته می‌شود. برنامه‌های تحصیلی نوآورانه و پژوهش‌های پیشرفته در دانشگاه آی‌تی دلفت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

 

شرایط و هزینه تحصیل در کشور هلند سال 2023

قبل از هر چیزی باید گفت که شرایط تحصیل در هلند بسته به نوع برنامه تحصیلی و رشته انتخابی شما، همچنین زبان آموزشی متفاوت خواهد بود.

به طور مثال اگر شما دارای گواهی پایان تحصیلات معتبر هستید و شرایط تحصیل در آموزش عالی در کشور خود را دارید، می‌توانید واجد شرایط تحصیل در هلند نیز باشید.

با این حال، شما باید سطح زبان هلندی یا انگلیسی خود را ثابت کنید و در برخی موارد، دوره‌های اضافی را نیز بگذرانید.

برای مقاطع کارشناسی ارشد، باید مدرک لیسانس یا معادل آن و برای دکتری، مدرک کارشناسی ارشد مربوطه را باید داشته باشید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

شما می‌توانید این مقطع را در چهار سال به اتمام برسانید و برای تحصیل نیز باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 و یا معادل آن ارائه دهید.

همچنین شما می‌توانید برای تحصیل در این مقطع، بورس تحصیلی دریافت کنید که تا حد زیادی شما را در پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور یاری خواهد کرد.

هر دانشگاه برای پذیرش در مقطع لیسانس شرایط متفاوتی دارد و شما می توانید هر سال در ماه مرداد یا شهریور نسبت به اپلای کردن در این دانشگاه‌ها اقدام کنید. ماه ژانویه نیز زمان شروع کلاس‌های دانشگاه است.

هزینه تحصیل در این مقطع بین 6000 تا 7000 یورو در سال بسته به دانشگاه انتخابی شما متغیر است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور هلند

در این مقطع دوران تحصیل شما تنها 1.5 سال به طول می‌انجامد ( البته در برخی از رشته‌ها ممکن است تا 2 سال نیز طول بکشد). شرایط ثبت‌نام و اپلای کردن دانشگاه نیز شبیه به مقطع کارشناسی است، با این تفاوت که هزینه تحصیل شما بین 8000 تا 10000 یورو در سال متفاوت خواهد بود.

زبان-دانشگاههای-هلند

زبان در دانشگاه‌های هلند

در مورد تحصیل در هلند شما باید نکات دیگری را نیز بدانید، به طور مثال اگر زبان آموزشی شما در دوران تحصیل هلندی باشد، باید سطح تسلط خود را به زبان هلندی ثابت کنید.

می‌توانید با ارائه نتایجی که در آزمون‌های Certificaat Nederlands als Vreemde Taal (PTHO یا PAT) یا زبان دوم Nederlands als tweede taal (NT2) دریافت می‌کنید، این کار را انجام دهید.

اگر برنامه تحصیلی یا دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باید سطح تسلط خود را به زبان انگلیسی نیز ثابت کنید.

می‌توانید با ارائه نتایجی که در آزمون‌های TOEFL (حداقل نمره 80) یا IELTS (حداقل نمره 6.5) دریافت می‌کنید، سطح تسلط خود را به زبان انگلیسی ثابت کنید. البته، سایر آزمون‌ها نیز ممکن است مورد قبول واقع شوند و بنابراین باید سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید.

به طور کلی، موسسات آموزش عالی در اروپا معمولاً از دانشجویان درخواست می‌کنند که سطح تسلط بر زبان آموزشی معادل سطح B1/B2 را طبق مقیاس پاسپورت زبان اروپایی داشته باشند. با این حال، توصیه می‌شود وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود را به دقت مطالعه کنید.

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی در کشور هلند به چه صورت است؟

برای این که شما بتوانید ویزای تحصیلی کشور هلند را دریافت کنید، نیازمند ارائه سند و مدرکی برای اثبات بر توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در کشور هلند هستید که به آن تمکن مالی می‌گویند. برای تمکن مالی کشور هلند شما باید تمکنی با مبلغ 12 هزار یورو را ارائه دهید.

همچنین باید هزینه‌های دیگر مانند شهریه دانشگاه، حق بیمه، هزینه مسکن، خوراک و پوشاک را نیز در نظر داشته باشید.

 

شرایط دریافت اقامت و کار پس از اتمام تحصیل در هلند

افراد خارجی پس از اتمام تحصیلات خود در هلند، برای گرفتن اقامت باید مشغول به کار شوند تا بتوانند ویزای کار هلند را دریافت کنند. در زیر، انواع اجازه‌های کاری برای اقامت پس از تحصیل در هلند آمده است.

1. کاریابی برای فارغ‌التحصیلان خارجی:

دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های برتر مطابق با رتبه‌بندی QS یا ARW می‌توانند برای اجازه‌ی کار درخواست دهند. این اجازه برای دانشجویانی است که خارج از هلند درس خوانده‌اند و قصد اقامت یا اشتغال در هلند را دارند. این ویزا یک سال اعتبار دارد و در این مدت، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در هلند، کار مناسبی پیدا کنند.

 

2. کاریابی برای فارغ‌التحصیلان از هلند:

این اجازه‌ی کار به فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های هلند داده می‌شود. پس از پایان تحصیلات، فارغ‌التحصیلان می‌توانند بلافاصله برای اجازه‌ی جستجوی کار درخواست دهند.

این ویزا نیز یک سال اعتبار دارد و در صورتی که فارغ‌التحصیلان در این مدت بتوانند شغلی پیدا کنند، کارفرمایشان می‌تواند درخواست مهاجرت آن‌ها را به دلیل مهارت‌های بالا ارائه دهد و نیازی به ترک کشور پس از یک سال ندارند.

کار-در-هلند

3. اجازه‌ی کار برای کارآفرینان(خوداشتغالی) در هلند:

فارغ‌التحصیلانی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود را دارند، می‌توانند برای دریافت این ویزا از دولت هلند، درخواست دهند. برای اثبات شایستگی راه‌اندازی کسب‌وکار جدید، باید جزئیات و کارکرد این کسب‌وکار و همچنین اثرات آن بر اقتصاد هلند را شرح دهند. درخواست اجازه‌ی کار آزاد توسط رئیس امور اقتصادی هلند بررسی می‌شود.

 

سخن پایانی

تحصیل در کشور هلند یک گزینه جذاب برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. هلند دارای دانشگاه‌های معتبر و موفقی است که بسیاری از آن ها رنک زیر 100 را در بین دانشگاه‌های جهان دارند. با تحصیل در دانشگاه‌های هلند، می‌توانید به موفقیت کاری و درسی زیادی برسید. دانشجویانی که با موفقیت تحصیلات خود را در هلند به پایان رسانده‌اند امکان جستجوی کار در این کشور را دارند. شما می‌توانید جهت مشاوره تخصصی در این زمینه با موسسه آموزشی و مهاجرتی هما در ارتباط باشید. کارشناسان مجرب این مجموعه آماده پاسخ‌گویی به تمامی سوالات شما عزیزان در این زمینه خواهند بود. راه‌های ارتباطی با مشاورین و کارشناسان این مجموعه در پایین این صفحه درج شده است.

سوالات متداول

1- آیا تحصیل در هلند گزینه‌ی خوبی برای دانشجویان بین‌المللی است؟

بله، هلند دارای دانشگاه‌هایی با سیستم آموزشی قوی و کیفیت بالا و همچنین جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بسیاری است.

2-  هزینه‌های تحصیل در هلند چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در هلند متفاوت است اما می‌توانید برای تحصیل در برخی از مقاطع، بورس تحصیلی دریافت کنید که تا حد زیادی به شما در پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل کمک خواهد کرد.

3-  برای تحصیل در هلند آیا به زبان هلندی نیاز است؟

بستگی به دوره تحصیلی دارد، دوره‌ها به زبان هلندی و انگلیسی تدریس می‌شوند که شما باید میزان تسلط خود به زبان مورد نظر را، ثابت کنید.

4-  چگونه می‌توان در دانشگاه‌های هلند پذیرش گرفت؟

پذیرش در دانشگاه‌های هلند نیاز به پر کردن مدارک و انجام مراحل مشخصی دارد. موسسه آموزشی و مهاجرتی هما با کادری متخصص و سابقه‌ای درخشان، به شما در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های هلند کمک خواهد کرد.

انتخاب کشور برای مهاجرت و تحصیل

گام نخست اقدام است که باید در آن به امنیت،ثبات اجتماعی و اقتصادی،بیمه اجتماعی،عدم نگرانی از آینده خود و فرزندان ، آب وهوای مطلوب،حمایت از اتباع خارجی و مهاجران،نرخ تورم،نرخ بیکاری ، شاخص تامین اجتماعی ، مالیات در نظر گرفته شود. مشاوران و کارشناسان حقوقی ما گزینه های برتر را به شما معرفی خواهند کرد.

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی