apple-icon-114x114

تحصیل در آمریکا؛ شرایط و هزینه‌ها

آمریکا
دانشگاه‌های آمریکا با داشتن کیفیت بالای آموزش و برنامه‌های آکادمیک معتبر شناخته می شوند. این دانشگاه ها از نظر آموزش تئوری و کاربردی عملکرد فوق العادهای دارند و فرصت‌هایی فراوانی برای پیشرفت در دانشگاه های این کشور خواهید داشت.
آمریکا
شماره تماس با کارشناسان: 09362552218

سرفصل‌ها

دانشگاه‌های آمریکا با داشتن کیفیت بالای آموزش و برنامه‌های آکادمیک معتبر شناخته می شوند. این دانشگاه ها از نظر آموزش تئوری و کاربردی عملکرد فوق العادهای دارند و فرصت‌هایی فراوانی برای پیشرفت در دانشگاه های این کشور خواهید داشت.

مهاجرت تحصیلی به کشور آمریکا برای ایرانیان تا حدودی نسبت به سایر کشورها زمان بر و کمی سخت تر خواهد بود اما به این معنا نیست که نمی توانید این کار را انجام دهید. در این مقاله قرار است تا در مورد تحصیل در آمریکا و شرایط تحصیل در این کشور در سال 2023 صحبت کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نگاهی کوتاه به تحصیل در آمریکا

قبل از هر چیزی باید گفت که دانشگاه‌های آمریکا به تمرکز قوی خود در حوزه تحقیقات معروف هستند. دانشجویان می‌توانند با استفاده از منابع پژوهشی پیشرفته و همکاری با استادان و پژوهشگران برجسته، در پروژه‌های پژوهشی خود پیشرفت کنند. همچنین این دانشگاه ها  برنامه‌های تحصیلی گسترده‌ای در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهند. از رشته‌های علوم پایه گرفته تا رشته های علوم انسانی، مهندسی، پزشکی، کسب و کار و…

البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که کشور آمریکا میزبان دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است و این امر باعث ایجاد محیط زندگی چند فرهنگی و تعامل با دانشجویان از اقوام و فرهنگ‌های مختلف می‌شود. پس از این جنبه ها کشور آمریک و تحصیل در دانشگاه های آن انتخاب ایده آلی برای بسیاری از افراد است. به خصوص آن هایی که به دنبال علم و دانش هستند!

تحصیل-در-امریکا

معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا 

معروفترین دانشگاه‌های آمریکا بر اساس شهرت و اعتبار به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه هاروارد (Harvard University)
  2. دانشگاه استنفورد (Stanford University)
  3. موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology – MIT)
  4. موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology – Caltech)
  5. دانشگاه کلمبیا (Columbia University)
  6. انشگاه ییل (Yale University)
  7. دانشگاه پرینستون (Princeton University)
  8. دانشگاه گروه آیوی شیکاگو (University of Chicago)
  9. دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University)
  10. دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)

این دانشگاه‌ها به عنوان برجسته‌ترین و معتبرترین مؤسسات آموزشی آمریکا شناخته می‌شوند و تاریخچه‌های با اعتبار و برنامه‌های آموزشی فوق العاده ای برای دانشجویان دارند. همچنین، این دانشگاه‌ها در زمینه تحقیقات پیشرفته و تأثیرگذاری در جوامع علمی بین‌المللی نیز مشهور هستند.

 

هزینه‌های تحصیل در آمریکا در سال 2023

قبل از هر چیزی باید گفت که هزینه‌های تحصیل در آمریکا بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. این هزینه‌ها شامل شهریه،هزینه‌های اقامت، کتاب‌ها و منابع درسی، بیمه‌ی سلامت، و هزینه‌های زندگی می‌شود.

همچنین باید بدانید که دانشگاه‌های خصوصی معمولاً شهریه‌های بالاتری دارند نسبت به دانشگاه‌های دولتی دارند و به عنوان نکته نیز باید اضافه کرد که دانشگاه‌های واقع در شهر های بزرگ گران‌قیمت‌تر هستند.

برای تعیین دقیق هزینه‌های تحصیل در سال 2023، بهتر است به وبسایت رسمی دانشگاه‌های مورد نظر مراجعه کنید. اما برای این که بتوانید به صورت حدودی در مورد هزینه ها آگاهی داشته باشید، در اینجا چند مثال از هزینه‌های تحصیل در برخی دانشگاه‌های آمریکا در سال 2023 آورده شده است ( توج داشته باشید که این اعداد تقریبی هستند و ممکن است برای هر دانشگاه تغییر کند.

دانشگاههای-امریکا

نام دانشگاههزینه تحصیل
دانشگاه هارواردشهریه حدود ۵۵،۰۰۰ تا ۶۰،۰۰۰ دلار در سال
دانشگاه استنفوردشهریه حدود ۵۰،۰۰۰ تا ۵۵،۰۰۰ دلار در سال
موسسه فناوری ماساچوستشهریه حدود ۵۰،۰۰۰ تا ۵۵،۰۰۰ دلار در سال
دانشگاه کالیفرنیا، برکلیشهریه حدود ۴۰،۰۰۰ تا ۴۵،۰۰۰ دلار در سال

لطفا توجه داشته باشید که این اعداد تقریبی هستند و ممکن است هزینه ها بر اساس برنامه تحصیلی، دانشکده و سطح تحصیلات متغیر باشند. برای دقیق ترین و جدیدترین اطلاعات در مورد هزینه های تحصیل در دانشگاه نیویورک در سال 2023، به وبسایت رسمی دانشگاه مدنظر خود  مراجعه کنید یا با دفتر مالی دانشگاه تماس بگیرید.

تمکن مالی آمریکا برای تحصیل در سال 2023

برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا، تمکن مالی مورد نیاز سفارت آمریکا بستگی به عوامل مختلفی دارد. این عوامل شامل نوع رشته تحصیلی، هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا می‌شود. سفارت آمریکا درخواست کننده ویزای تحصیلی را به عنوان فردی می‌بیند که قادر به تأمین هزینه‌های زندگی در آمریکا است و علاوه بر آن می تواند سایر هزینه ها مانند شهریه، کتاب‌ها، مسکن، خوابگاه و … را پرداخت کند.

مدارک و اطلاعات زیر معمولاً برای اثبات تمکن مالی مورد نیاز سفارت آمریکا برای ویزای تحصیلی مورد نیاز است:

  1. 1. تاییدیه مالی: نیاز است تا توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های مربوط به تحصیل در آمریکا را ارائه کنید. تاییدیه مالی می‌تواند شامل گردش حساب بانکی و اسناد مالی خانواده یا حامیان مالی شما باشد.
  2. 2. هزینه‌های زندگی و تحصیل: باید مبالغ تقریبی مربوط به هزینه‌های زندگی و تحصیل مانند هزینه مسکن یا خوابگاه، شهریه دانشگاه، کتاب‌ها و هزینه‌های روزمره در آمریکا را ارائه کنید. این اطلاعات را می‌توانید از دانشگاه یا مؤسسه تحصیلی که قصد پذیرش شما را دارد، دریافت کنید.
  3. 3. فرم I-20 برای ویزای تحصیلی آمریکا: در صورت پذیرش توسط یک دانشگاه آمریکایی، باید فرم I-20 را از آن دانشگاه دریافت و برای سفارت ارسال کنید. به صورت کلی برای درخواست ویزای دانشجویی آمریکا، باید حداقل ۱.۵ برابر مبلغ ذکر شده در فرم I-20 یا حداقل موجودی ۱۰,۰۰۰ دلار را داشته باشید تا بتوانید ویزای F1 دریافت کنید.

 

شرایط کار بعد از اتمام تحصیل در آمریکا

آمریکا یکی از کشورهای که برای دانشجویان بین‌المللی گزینه‌های اقامت عالی را ارائه می‌دهد. برخلاف بسیاری از کشورها که قوانین سختی درباره اقامت پس از فارغ‌التحصیلی دارند و اجازه نمی‌دهند دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات خود در آنجا بمانند. آمریکا یک استثنا است و اجازه می‌دهد دانشجویان پس از رعایت شرایط لازم در این کشور بمانند. شما برای تمدید اقامت در این کشور و پیدا کردن کار با دو حالت رو به رو هستید:

  • برنامه OPT
  • برنامه CPT

CPT(Curricular Practical Training)

دانشجویان می‌توانند از فرصت‌های کارآموزی در زمان تحصیل یا در طول تعطیلات استفاده کنند. برای این مورد باید از تحصیل دانشجو دو ترم یا نک ماه گذشته باشد. بدین‌گونه فرد دانشجو قادر خواهد بود تا 40 ساعت در هفته برای تعطیلات (مانند تعطیلات ترم تابستانی یا تعطیلات بهاره، تعطیلات پاییز) خارج از دانشگاه خود کار کند. همچنین در طول دوره تحصیل تا 20 ساعت در هفته می‌تواند با تایید دانشگاه (کارورزی یا اینترنشیپ) خارج از دانشگاه کار کند.

شرایط-کار-درآمریکا
کار مورد نظر الزاما باید مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو باشد و دانشگاه و گروه آموزشی نیز باید آن را تایید کنند.
در حالت کلی معمولا دانشگاه‌های آمریکا سیستمی برای جستجوی اینترنشیپ‌های موجود (و مورد قبول و توافق) دارند که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. با این وجود امکان این‌که خود دانشجو به طور مستقیم برای کمپانی مورد نظر درخواست دهد وجود دارد؛ هرچند احتمالا شرایط اداری پس از قبولی کمی پیچیده‌تر شود.
درصورت اخذ اینترنشیپ، معمولا اطلاعات مربوطه در برگه آخر I-20 دانشجو ثبت خواهد شد.

OPT(Optional Practical Training)

به استخدام موقت دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی گقته می‌شود (البته امکان استفاده آن حین تحصیل نیز وجود دارد؛ اما دانشجویان اکثرا از CPT در هنگام تحصیل خود استفاده می‌کنند).
دز این مورد دانشجو تا 1 سال بعد از فارغ‌التحصیلی قادر به کار در آمریکا خواهد بود که بدین منظور کارت Employment Authorization Document – EDA   برای او صادر خواهد شد.
با توجه به این­‌که صدور این کارت تا حدودی زمان بر است (تا 90 روز) معمولا دانشجویان در مراحل پایانی تحصیلات خود برای صدور این کارت اقدام می­‌کنند.
برای کار تحت OPT، فرد حداقل باید 20 ساعت در هفته کار کند.

در مدتی که تحت OPT کار می‌کنید، شما و یا کارفرما می‌توانید برای ویزای کار (H1-B) اقدام کنید که البته رقابت برای این نوع شرایط نسبتا زیاد شده است.

اخذ ویزای همراه از طریق تحصیل در آمریکا

در خصوص ویزای همراه آمریکا نیز می توان گفت که کسانی که با ویزای F1 جهت تحصیل در آمریکا هستند و کسانی که با ویزای H برای کار در آمریکا حضور دارند، می‌توانند برای همسر قانونی و فرزندان زیر ۲۱ سال خود ویزای همراه آمریکا را دریافت کنند.

جمع بندی: در این مقاله در مورد تحصیل در آمریکا و شرایط و هزینه‌های آن صحبت کردیم. همچنین از مراحل پس از اتمام تحصیل و شرایط ویزای همراه تحصیلی گفتیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید از اطلاعات آن استفاده کنید.

انتخاب کشور برای مهاجرت و تحصیل

گام نخست اقدام است که باید در آن به امنیت،ثبات اجتماعی و اقتصادی،بیمه اجتماعی،عدم نگرانی از آینده خود و فرزندان ، آب وهوای مطلوب،حمایت از اتباع خارجی و مهاجران،نرخ تورم،نرخ بیکاری ، شاخص تامین اجتماعی ، مالیات در نظر گرفته شود. مشاوران و کارشناسان حقوقی ما گزینه های برتر را به شما معرفی خواهند کرد.

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی