apple-icon-114x114

تحصیل در ترکیه، شرایط و هزینه‌ها

ترکیه
کشور ترکیه یکی از همسایگان شمالی ایران است. در چند سال اخیر آمار مهاجرت ایرانیان این به این کشور بسیار بالا بوده است و دلیل آن نیز شرایط تحصیلی و شغلی ایده آل، آب و هوای فوق العاده، طبیعت زیبا بوده است.
کشور ترکیه
قبل از هر اقدامی برای اخذ پذیرش تحصیلی کشور ترکیه با کارشناسان خبره موسسه هما تماس بگیرید
شماره تماس با کارشناسان: 09362552218

فرم دریافت مشاوره

"( اجباری )" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سرفصل‌ها

کشور ترکیه یکی از همسایگان شمال غربی ایران است. در چند سال اخیر آمار مهاجرت ایرانیان به این کشور بسیار بالا بوده است و دلیل آن نیز شرایط تحصیلی و شغلی ایده‌آل، آب و هوای فوق‌العاده و طبیعت است.  

کشور ترکیه، کشور تاریخی و جذاب خاورمیانه

ترکیه یک کشور بزرگ و با تاریخی غنی در منطقه‌ی خاورمیانه است که در آن تنوع فرهنگی و تاریخی وجود دارد. پایتخت ترکیه، آنکارا است و شهرهای بزرگ دیگری مانند استانبول، ازمیر، آنتالیا و بورسا نیز در این کشور وجود دارند. ترکیه در سواحل دریای مدیترانه واقع شده است و به همین دلیل صنعت گردشگری در این کشور رونق زیادی دارد. زبان رسمی این کشور ترکی است و بیشتر مردم آن را به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند. ترکیه یک کشور اسلامی است، اما با وجود این، آزادی‌های فردی و اجتماعی زیادی برای شهروندانش فراهم کرده است. اقتصاد ترکیه بسیار پویا است و برای صادرات کالاهای خود به دیگر کشورها مشهور است. کشور-ترکیه

نگاهی کوتاه به تحصیل در ترکیه

ترکیه در حال حاضر به دلیل داشتن دانشگاه‌های برتر و تعداد زیادی از دانشجوهای بین‌المللی، یکی از مقصدهای محبوب برای تحصیل در خاورمیانه و جهان است. با توجه به سیستم آموزشی مدرن و حرفه‌ای ترکیه، دانشجوها می‌توانند در رشته‌های مختلف تحصیل کنند و با گذراندن آزمون‌های ورودی و انتخاب دوره‌های مناسب،  به سطوح بالاتر تحصیلی دست یابند.

سیستم آموزشی ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه شامل دوره‌های تحصیلی پایه‌ای، متوسطه و عالی است. تحصیلات پایه‌ای شامل دو مرحله‌ی ابتدایی و دبیرستان است و بعد از آن، دانشجویان می‌توانند وارد دانشگاه شوند. در دوره‌ی دانشگاهی، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های مختلف شامل علوم پایه، مهندسی، پزشکی، هنر، ادبیات و … تحصیل کنند. همچنین، برای ادامه‌ی تحصیلات عالی، دانشجویان می‌توانند برای دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکتری نیز متقاضی شوند. سیستم آموزشی ترکیه بسیار رقابتی است و برای ورود به دانشگاه‌های برتر، دانشجوها باید آزمون ورودی دانشگاه موردنظر را بگذرانند. آزمون ورودی دانشگاه برای دانش‌آموزان بین‌المللی که تمایل  به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را دارند ، آزمون یوس نام دارد که شامل سه بخش ریاضی، هندسه و هوش می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر با هما در ارتباط باشید. به طور کلی، سیستم آموزشی ترکیه بسیار حرفه‌ای و مدرن است و دانشجویان می‌توانند در رشته‌های مختلف تحصیل کنند. در ضمن، دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان خارجی نیز در رشته‌های مختلف پذیرش می‌دهند و بورس‌های تحصیلی دولتی و خصوصی برای دانشجویان بین‌المللی نیز در دسترس است. همچنین، با توجه به این‌که ترکیه یکی از کشورهای پویا و پیشرفته در خاورمیانه است، فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی نیز در این کشور وجود دارد. بنابراین، با رعایت نکاتی مانند انتخاب رشته مناسب، گذراندن آزمون‌های ورودی، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و انتخاب دانشگاه مناسب، امکان پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ای در ترکیه وجود دارد.

معروف‌ترین دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه دارای یک سیستم آموزش عالی و با کیفیت است. در این کشور دانشگاه‌های معتبر بسیاری وجود دارد  که تعدادی از آن‌ها در رتبه‌بندی جهانی، دارای جایگاه بالایی هستند. دانشگاههای-ترکیه در ادامه لیستی از برترین دانشگاه‌های ترکیه را معرفی می‌کنیم.
  1. دانشگاه کوچ(Koc University)
  2. دانشگاه فنی مدیترانه(METU Middle East Technical University)
  3. دانشگاه سابانجی(Sabanci University)
  4. دانشگاه فنی استانبول(Istanbul Technical University)
  5. دانشگاه بیلکنت(Bilkent University)
  6. دانشگاه بوعازیچی(Bogazici University)
  7. دانشگاه جانکایا(Cankaya University)
  8. دانشگاه حاجت تپه(Hacettepe University)
  9. دانشگاه باهچه شهیر(Bahcesehir University)
  10. دانشگاه اوزیگین(Ozyegin University)
  11. دانشگاه استانبول(Istanbul University)
  12. دانشگاه آنکارا(Ankara University)
  13. دانشگاه اژه(Ege University)
توجه داشته باشید که این تنها لیست کوچکی از دانشگاه‌های برتر ترکیه است و متقاضیان می‌توانند از بین دانشگاه‌های مطرح متعددی رشته مورد علاقه خود را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

هزینه‌های دانشگاه در ترکیه

شهریه دانشگاه­های خصوصی ترکیه در مقاطع و رشته­های مختلف بالطبع متفاوت است. در سال 2023 شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی بین 2.500 تا 10.000 دلار و در رشته­های پزشکی، دندان­پزشکی و داروسازی بین 18.000 تا 33.000 دلار بود. تحصیل در دانشگاه­های خصوصی ترکیه هزینه­های بالایی را در بردارد، اما این موضوع نباید سدی برای ادامه تحصیل دانشجویان باشد چرا که می­توان با داشتن اطلاعات در مورد بورسیه­های موجود، هزینه را مدیریت کرد و به تحصیل پرداخت. شما می‌توانید از طریق ارتباط با مشاوران مجرب مجموعه آموزشی و مهاجرتی هما، از شرایط و نحوه اخذ بورسیه تحصیلی مطلع شوید.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

شرایط-دریافت-بورسیه-تحصیلی-ترکیه
شرایط سنی
سن مناسب برای دریافت بورسیه از دانشگاه­های ترکیه به شرح زیر است:
  • کارشناسی زیر 21 سال
  • کارشناسی ارشد زیر 30 سال
  • دکتری زیر 35 سال
  • بورسیه تحقیقاتی زیر 45 سال
شرط معدل
برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه، متقاضیان در تمامی مقاطع تحصیلی باید دارای معدل بالای ۱۵ باشند تا بتوانند این کمک هزینه را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که معمولا دانشجویانی که معدل بالاتری نسبت به سایرین دارند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه خواهند داشت. با بررسی­های اخیر می­توان نتیجه گرفت که افراد با معدل بالای 18 شانس بسیار بالاتری برای دریافت بورسیه دارند. متقاضیان برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری باید مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با شرایط داشتن معدل بالا، ارائه دهند. همچنین در این مقطع، افراد باید مقالات ISI  خود را نیز ارائه کنند تا بتوانند بورسیه تحصیلی ترکیه را اخذ نمایند.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه ترکیه

برای دریافت بورسیه، متقاضی باید مدارک زیر را به صورت آنلاین در سیستم آپلود کند. در صورت تمایل می­توانید این کار را به متخصصان موسسه آموزشی و مهاجرتی هما بسپارید تا مراحل کسب بورسیه شما با دقت نظر بالا و به صورت تضمینی انجام‌ شود‌.
  • مدرک شناسایی معتبر مثل کارت شناسایی یا پاسپورت
  • ترجمه و اصل آخرین مدرک تحصیلی
  • نتایج آزمون­های SAT ،GMAT ،GRE  و … (در صورت نیاز دانشگاه مربوطه)
  • مدرک زبان TOEFL یا DELF  (در صورت نیاز دانشگاه مربوطه)
  • انگیزه نامه، پروپوزال برای موضوع مورد تحقیق و یا مقاله چاپ شده از تحقیقاتی که انجام داده­اید( فقط برای دوره دکتری)

موقعیت شغلی در کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای پویا و پیشرفته در منطقه خاورمیانه است و برخی صنایع بزرگ و رو به رشدی نیز در این کشور وجود دارد. بخش‌هایی از صنایعی که در ترکیه رشد و توسعه خوبی داشته‌اند عبارتند از: بخش خودروسازی بخش الکترونیکی بخش مخابراتی و فناوری اطلاعات بخش ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی بخش صنایع غذایی و کشاورزی علاوه بر این، ترکیه به عنوان یکی از کشورهای با اقتصاد پویا در منطقه، فرصت‌های شغلی متنوعی در بخش‌های مختلف از جمله بانک‌داری، حمل و نقل، گردشگری و صنعت دارد. همچنین، با وجود دانشگاه‌های معتبر در ترکیه، فرصت‌های شغلی در زمینه تحقیق و توسعه و صنایع دانش‌بنیان نیز وجود دارد که با داشتن تحصیلات و مهارت‌های لازم، می‌توان به آن‌ها دست یافت.

موقعیت شغلی در ترکیه

آیا ترکیه برای زندگی و پیشرفت کشور مناسبی است؟

این موضوع با توجه به شرایط و نیازهای هر فرد و خانواده متفاوت است و بستگی دارد که فرد در زمینه‌هایی مانند شغل، تحصیل، امکانات اجتماعی، فرهنگ و سبک زندگی چه نیازهایی دارد. با این حال، ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی که دارای اقتصاد پویا است، فرصت‌های شغلی و کسب و کار را برای مهاجرین فراهم می‌کند. در حوزه تحصیلات نیز، ترکیه دارای دانشگاه‌های معتبری است و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در جهان همکاری دارد. به علاوه، زندگی در ترکیه با توجه به شرایط اقتصادی خوب، امکانات اجتماعی، سبک زندگی متنوع و فرهنگ غنی، می‌تواند برای بسیاری از مهاجرین جذاب باشد. به طور کلی، ترکیه به عنوان یکی از دروازه‌های ورودی به آمریکا، کانادا و اروپا شناخته می‌شود. با توجه به شرایط فعلی ترکیه، اگر فردی دارای مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز در بازار کار است و می‌تواند به شکل مناسبی با شرایط زندگی و فرهنگی کشور سازگار شود، ترکیه می‌تواند یک گزینه خوب برای زندگی و پیشرفت باشد.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با وضعیت شغلی و تحصیلی در کشور ترکیه آشنا کنیم. اگر شما قصد تحصیل، اشتغال و زندگی در کشور ترکیه را دارید، ما برای اخذ پذیرش تحصیلی در کنار شما خواهیم بود. کافی است تا فرم درخواست پذیرش و مشاوره را تکمیل کنید و موسسه آموزشی و مهاجرتی هما از این طریق به تمام سوالاتتان پاسخ خواهد داد. تیم مرکز مهاجرتی  هما تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا شما را در مسیر شغلی و تحصیلی درست قرار دهد.

تماس با کارشناسان هما:

021-91010246

09921066205

09362552218

homaic.com

موسسه مهاجرتی هما

انتخاب کشور برای مهاجرت و تحصیل

گام نخست اقدام است که باید در آن به امنیت،ثبات اجتماعی و اقتصادی،بیمه اجتماعی،عدم نگرانی از آینده خود و فرزندان ، آب وهوای مطلوب،حمایت از اتباع خارجی و مهاجران،نرخ تورم،نرخ بیکاری ، شاخص تامین اجتماعی ، مالیات در نظر گرفته شود. مشاوران و کارشناسان حقوقی ما گزینه های برتر را به شما معرفی خواهند کرد.

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی