apple-icon-114x114

تحصیل در کانادا؛ شرایط و هزینه‌ها

کانادا
انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت و سنجیدن جوانب مختلف برای زندگی در آن، یکی از سخت ترین بخش های مهاجرت است. در حال حاضر یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان، کشور کانادا است که امکانات بسیاری در زمینه های مختلف از جمله امکانات آموزشی، رفاهی، شغلی و... دارد.
آشنایی با کشور کانادا و موقیعت شغلی و تحصیلی در این کشور
شماره تماس با کارشناسان: 09362552218

سرفصل‌ها

 

انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت و سنجیدن جوانب مختلف برای زندگی در آن، یکی از سخت‌ترین بخش‌های مهاجرت است. در حال حاضر یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان، کشور کانادا است که امکانات بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله امکانات آموزشی، رفاهی، شغلی و… دارد.

کانادا کشوری در شمال آمریکا است که به لحاظ جمعیت، یازدهمین کشور پرجمعیت جهان و دومین کشور پرجمعیت در آمریکای شمالی محسوب می‌شود. کانادا یک کشور پیشرفته با اقتصاد بسیار پویا و رو به رشد است که دارای سیستم آموزشی معتبر و بهداشتی عالی نیز می‌باشد.

در این مقاله قرار است در مورد تحصیل در کانادا و نکات مهم در این زمینه صحبت کنیم، پس تا پایان این مطلب با موسسه آموزشی و مهاجرتی هما همراه باشید.

سیستم آموزشی کشور کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که به شدت در زمینه آموزش و پرورش بر روی نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری می‌کند. سیستم آموزشی کانادا برای دانشجویان داخلی و خارجی یکی از بهترین و جذاب‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان است. این کشور با داشتن بیش از ۹۶۰۰ برنامه تحصیلی و دوره‌ در حوزه‌های مختلف، فرصتی را برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر فراهم می‌کند.

شرایط تحصیلی در کانادا شامل دو بخش عمده است:

  • تحصیل در دانشگاه
  • تحصیل در کالج

قبل از این‌که به تفاوت و شرایط این دو بپردازیم، باید بدانید که از نظر دولت کانادا، تفاوتی بین این دو نوع تحصیل وجود ندارد و شما صرف داشتن تحصیلات کانادایی(کالج یا دانشگاه) از مزایای آن برخوردار خواهید شد.

تحصیل-در-کانادا

تحصیل در دانشگاه

  • مقطع کارشناسی: این مقطع در کانادا عموما چهار سال است و در بعضی موارد به مدت سه سال نیز ارائه می‌شود اما دقت کنید که برای تحصیل در مقاطع بالاتر، بعضی از دانشگاه‌ها فقط کارشناسی چهار ساله را قبول می‌کنند.
  • مقطع کارشناسی ارشد: تحصیل در این مقطع به مدت یک یا دو سال است و دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند علاوه بر تخفیف در شهریه، از فاند و بورسیه تحصیلی برخوردار شوند. شرط استفاده از فاند یا بورسیه، داشتن معدل خوب و تایید استاد مشاور است.
  • مقطع دکتری: تحصیل در این مقطع سه تا پنج سال طول خواهد کشید. برای اخذ پذیرش در دوره دکتری، شما می‌توانید از فاند و بورسیه تحصیلی استفاده کنید. برای این کار لازم است حتما سابقه مقاله تحقیقاتی(ISI) و پروپوزال خوب داشته باشید.

تحصیل در کالج

در واقع کالج‌ها همان مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در کانادا به شمار می‌آیند که نقش اصلی آن‌ها، آماده‌سازی نیروی کار برای ورود به بازار کار است. مدرکی که کالج به دانشجو ارائه می‌دهد، Certificate یا Diploma است و دوره‌های آن بین یک تا سه سال طول می‌کشد. به‌طور میانگین شهریه کالج‌ها بین 15000 تا 20000 دلار کانادا است. 

شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا:

  • کارشناسی: حداقل معدل برای پذیرش در دوره کارشناسی 14 و حداقل نمره زبان 6 در آزمون آیلتس است.
  • کارشناسی ارشد: حداقل معدل برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد 14 و حداقل نمره زبان 6.5 در آزمون آیلتس(حداقل 6 در هر مهارت) است.
  • دکتری: حداقل معدل برای پذیرش در دوره دکتری 15 و حداقل نمره زبان 7 در آزمون آیلتس است. دقت داشته باشید که نمره زبان در پذیرش دکتری تاثیر بسیار زیادی دارد بنابراین هر چه نمره بالاتری داشته باشید، شانس دریافت فاند برای شما بیشتر خواهد بود.
  • کالج: حداقل معدل برای پذیرش در کالج 13 و حداقل نمره زبان 6 در آزمون آیلتس است. در بسیاری از کالج‌های کانادا، امکان گرفتن پذیرش بدون نمره زبان هم وجود دارد.

دانشگاههای-کانادا

معروف‌ترین دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا بسیار معتبر هستند و بسیاری از آن‌ها در رتبه‌بندی جهانی دارای جایگاه بسیار بالایی هستند. این کشور دارای یک سیستم آموزش عالی و با کیفیت بالا است که برای تحصیل کردن در آن، دانشجویان، بین بیش از ۹۰ دانشگاه حق انتخاب دارند. در این مقاله به برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا اشاره می‌کنیم:

بهترین دانشگاه‌های کانادا

  • دانشگاه تورنتو(University of Toronto)
  • دانشگاه مک گیل(McGill University)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا(University of British Colombia)
  • دانشگاه مونترال(University of Montreal)
  • دانشگاه آلبرتا(University of Alberta)
  • دانشگاه مک مستر( McMaster University)
  • دانشگاه واترلو(University of Waterloo)
  • دانشگاه وسترن( Western University)
  • دانشگاه کلگری(University of Calgary)

بهترین کالج‌های کانادا

  • کالج سلکرک(Selkirk College)
  • کالج کانستوگا(Conestoga College)
  • کالج داگلاس(Douglas College)
  • کالج هامبر(Humber College)
  • کالج سنتنیال(Centennial College)
  • کالج جورج براون(George Brown College)
  • کالج سنکا(Seneca College)
  • کالج موهاک(Mohawk College)

هزینه‌های زندگی در کانادا

دانشجویان در کانادا علاوه بر شهریه، هزینه‌های دیگری از جمله اجاره مسکن، خوراک و حمل و نقل را دارند. این هزینه‌ها با توجه به نحوه زندگی هر شخص متغیر است اما به‌طور مثال می‌توانید هزینه‌های ماهانه حداقلی برای یک زندگی دانشجویی را در جدول زیر مشاهده کنید.

استان هزینه زندگی
بریتیش کلمبیا 3500 دلار 
انتاریو 3500 دلار 
آلبرتا 2700 دلار 
کبک 2600 دلار

تمکن مالی برای تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا، دانشجو باید ثابت کند که توان مالی کافی برای اقامت و تحصیل در کانادا را دارد. یکی از مهم‌ترین مدارک در پرونده دانشجویی، تمکن مالی است و برای هر شخص با توجه به دانشگاه و شهر محل تحصیل متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی حداقل تمکن مالی، به اندازه هزینه یک سال زندگی و شهریه یک سال دانشجو می‌باشد.

کار-در-کانادا

شرایط کار بعد از اتمام تحصیل در کانادا

بازار کار کانادا به دلیل تنوع فرهنگی و اقتصاد پایدار، جذابیت بالایی دارد. در واقع، بخشی از توسعه اقتصادی کانادا به دلیل استفاده از نیروی کار ماهر و متعهد خارجی است و بسیاری از کارآفرینان و کارفرمایان از همه‌جا در جستجوی نیروی کار ماهر هستند.

بخش‌های مختلف اقتصاد کانادا از جمله صنعت، مالی، تجارت، فناوری اطلاعات، ارتباطات، گردشگری و خدمات سلامت به عنوان پررونق‌ترین حوزه‌های شغلی شناخته شده‌اند. در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های بزرگ جهان، شعبات خود را در کانادا دارند و بازار کار برای صاحبان کسب و کار کوچک و متوسط هم بسیار پویا است.

در کانادا، سیستم کاری تقریباً پایدار و با تعهد به منافع کارگران است. اکثر موارد به صورت تمام‌وقت و با قراردادهای استاندارد استخدام می‌شوند و حقوق کارگران در سطح بالایی قرار دارد. علاوه بر این، کارفرمایان باید به کارگرانشان حق مرخصی سالیانه، تعطیلی رسمی و بیمه سلامتی ارائه کنند.

در کانادا، صنایع فناوری اطلاعات، مهندسی، بهداشت و درمان، مالی و تأمین اجتماعی، صنایع خودروسازی و مواد غذایی از جمله بزرگترین صنایع هستند. بنابراین، برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در کانادا وجود دارد. همچنین کانادا به عنوان یک کشور گردشگری، در حوزه های هتل‌داری، خدمات رستورانی و گردشگری نیز فرصت‌های شغلی خوبی دارد.

با وجود همه این‌ها، بازار کار کانادا رقابتی است و بهترین فرصت‌های شغلی برای افراد با تجربه و تحصیلات بالا وجود دارد. بنابراین، برای دانشجویان و فارغ التحصیلان ممکن است نیاز باشد تا زبان فرانسه و انگلیسی را برای داشتن شغل بهتر فرا گیرند.

آیا کانادا کشور مناسبی برای زندگی است؟

کانادا دارای یک سیستم بهداشت عمومی کاملاً رایگان است که همه شهروندان و رزیدنت‌های دائمی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، کانادا برای زندگی خانوادگی مناسبی شناخته می‌شود. شهرهای این کشور به عنوان یکی از بهترین محیط‌های زندگی دنیا شناخته می‌شوند که دارای امنیت بالا، تنوع فرهنگی، محیط زیست پاک و مرتفعات زیبا هستند. به طور کلی، کانادا یکی از کشورهایی است که امکانات و موقعیت‌های بسیاری را برای زندگی، کار و تحصیل در خود فراهم کرده است.

زندگی-در-کانادا

سخن پایانی

کشور کانادا با داشتن شرایط تحصیلی و شغلی خوب به عنوان یکی از کشورهای پیشرو و مهم جهان شناخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با وضعیت شغلی و تحصیلی در این کشور آشنا کنیم. شما می‌توانید جهت مشاوره تخصصی در این زمینه با موسسه آموزشی و مهاجرتی هما در ارتباط باشید. کارشناسان مجرب این مجموعه آماده پاسخ‌گویی به تمامی سوالات شما عزیزان در این زمینه خواهند بود. راه‌های ارتباطی با مشاورین و کارشناسان این مجموعه در پایین این صفحه درج شده است.

سوالات متداول

آیا تحصیل در کانادا گزینه‌ی خوبی برای دانشجویان بین‌المللی است؟

بله، سیستم آموزشی کانادا برای دانشجویان داخلی و خارجی یکی از بهترین و جذاب‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان است.

هزینه‌های تحصیل در کانادا چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در کانادا متفاوت است اما اکثر دانشگاه‌های کانادایی به دانشجویان خارجی امکان تحصیل با هزینه کمتر و بورسیه‌های بسیاری را ارائه می‌دهند.

برای تحصیل در کانادا آیا به زبان انگلیسی نیاز است؟

بله، دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که شما باید میزان تسلط خود به زبان مورد نظر را ثابت کنید.

چگونه می‌توان در دانشگاه‌های کانادا پذیرش گرفت؟

روند پذیرش تحصیلی کشور کانادا بسته به دانشگاه، متغیر است، موسسه آموزشی و مهاجرتی هما با کادری متخصص و سابقه‌ای درخشان، به شما در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا کمک خواهد کرد.

انتخاب کشور برای مهاجرت و تحصیل

گام نخست اقدام است که باید در آن به امنیت،ثبات اجتماعی و اقتصادی،بیمه اجتماعی،عدم نگرانی از آینده خود و فرزندان ، آب وهوای مطلوب،حمایت از اتباع خارجی و مهاجران،نرخ تورم،نرخ بیکاری ، شاخص تامین اجتماعی ، مالیات در نظر گرفته شود. مشاوران و کارشناسان حقوقی ما گزینه های برتر را به شما معرفی خواهند کرد.

فرصت های جدید

محل اسکان – دو وعده غذای گرم
مدت زمان انجام پروسه ۳ تا ۴ ماه
پایه حقوق دریافتی ۷۵۰۰ ریال قطر – تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان
هر ۴ ماه ۱۵ روز مرخصی با بلیط رفت و برگشت به ایران

دریافتی ماهانه۴۰۰ تا ۵۵۰ ریال عمان
ماهانه تقریبا ۸۳ میلیون تومان
محل اسکان – خانواده از ابتدا همراه – بیمه
مدت زمان انجام‌پروسه ۳ تا ۴ ماه 
دسترسی به‌ بازار کار جهانی

فشرده و ترمیک
مرداد ۱۴۰۳
ویژه شاغلین
با هدیه ۱۰۰ هزار تومانی